"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar: Belum ada keputusan negeri PH buat pilihan raya asing

'Ainin Wan Salleh

PETALING JAYA: Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim mengesahkan masih belum ada keputusan yang dimuktamadkan mengenai pilihan raya negeri ditadbir gabungan itu untuk diadakan secara berasingan.

Beliau berkata, perkara itu masih dalam proses rundingan bersama pucuk pimpinan setiap parti komponen masing-masing.

“Kami masih terikat dengan keputusan Majlis Presiden PH tetapi perkara itu perlu dibincangkan semula secara terperinci bersama pucuk pimpinan parti masing-masing.” katanya selepas menghadiri Mesyuarat Majlis Presiden PH di Ibu Pejabat itu.

Majlis Presiden PH sebelum ini memutuskan tiga negeri yang ditadbirnya, iaitu Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang tidak akan membubarkan DUN jika PRU15 diadakan tahun ini.

Kerajaan negeri Selangor telah mendapat perkenan daripada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah supaya meneruskan pemerintahan sehingga pertengahan 2023.

Anwar berkata, kepimpinan parti di setiap negeri diberi peluang untuk mengemukakan pendapat masing-masing mengenai perkara itu dalam tempoh singkat.

Sementara itu, Setiausaha Agung DAP Loke Siew Fook berkata, keputusan PH berhubung perkara itu adalah berdasarkan konsensus ketiga-tiga negeri.

Ini bermakna ketiga-tiga negeri akan membuat keputusan sama mengenai pembubaran DUN, bagi memberi laluan kepada PRU15.

Tiada ulasan: