"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kesihan PAS?

Umno tak pernah jemput PAS hidupkan MN, kata Zahid

Nora Mahpar

KUALA LUMPUR: Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi berkata partinya tidak pernah menjemput PAS untuk menghidupkan semula Muafakat Nasional (MN) yang didakwanya dikhianati parti Islam itu sendiri.

Beliau yang juga pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata, Umno juga tidak pernah memulakan sebarang rundingan mengenai kerjasama dengan PAS bagi menghadapi pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

“Kita tidak pernah pun mulakan rundingan, jadi tidak ada persoalan sama ada kita memulakan atau menghentikan. Mereka yang datang kepada kita, mereka yang mahu bersama untuk mewujudkan semula MN.

“Setelah kita ditinggalkan, kita tidak pernah menghalau sesiapa untuk tidak berkawan dengan kita dan kita juga tidak menjemput sesiapa untuk berkawan semula dengan kita. Itu jalan mereka sendiri,” katanya selepas merasmikan Perhimpunan Agung MIC ke-76.

Zahid berkata, Umno memilih parti yang setia dalam BN untuk menentukan masa depannya sendiri, walaupun PAS berkeras mahu menghidupkan MN bersama Bersatu dan Umno.

“Kami mempunyai pilihan kami sendiri untuk menentukan masa depan BN bersama rakan-rakan yang setia dalam komponen BN,” katanya.

BN terdiri daripada empat parti komponen, iaitu Umno, MCA, MIC dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS).

Sabtu lalu, mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat memutuskan untuk meneruskan usaha penyatuan ummah melibatkan Umno dan Bersatu bagi menghadapi PRU15 demi menjamin kestabilan politik negara selepas pilihan raya.

Tiada ulasan: