"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lepas ‘bercerai’, Umno dakwa Pas semai kebencian rakyat dengan tular gambar banjir 2014

NASUHA RAHMAN

Selepas ‘bercerai’ semalam Umno mendakwa Pas sengaja menyemai kebencian rakyat dengan menularkan gambar banjir pada 2014.

Facebook Friends of PAS telah berkongsi ‘posting’ gambar air banjir di dalam wad Hospital Raja Perempuan Zainab II oleh Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Noor Hisham yang berlaku pada 2014.

“PRU dalam banjir. Angkara siapa?” kongsi Fecebook itu yang mempunyai lebih 30k ahli.

Bagaimanapun perkongsian itu disedari oleh Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki lalu membidas dan mendakwa gambar banjir besar 2014 pun mahu ditularkan hanya untuk menyemai kebencian rakyat.

Lepas 'bercerai', Umno dakwa Pas sengaja semai kebencian rakyat dengan tular gambar banjir 2014

“Sepatutnya lebih molek kita berdoa agar Allah lindungi rakyat semua daripada musibah banjir.

“Jika ditakdirkan musibah melanda sekalipun (wana’uzubillah), SPR mempunyai kuasa di bawah peruntukan Perlembagaan dan Akta untuk menangguhkan proses pengundian di kawasan-kawasan yang terlibat.

“Malah YDP Agong boleh sahaja mengisytiharkan Darurat Bencana jika musibah teruk melanda.

“Lagipun yang berkempen bukannya BOMBA, JPAM, PDRM, TENTERA, NADMA, Kakitangan HOSPITAL tapi jentera parti. Kerajaan masih berfungsi seperti biasa walaupun telah dibubarkan,” tulis Asyraf dalam hantaran itu.

Terdahulu, Muafakat Nasional (MN) antara Pas dan Umno yang mana piagamnya ditandatangani pada 14 September 2019 kini boleh dianggap berkubur, apabila Pas semalam memuktamadkan untuk bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam Perikatan Nasional (PN) bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Keputusan Pas itu sekali gus melanggar syarat yang ditetapkan oleh Umno, iaitu parti tersebut perlu meninggalkan Bersatu jika mereka mahu kekal bekerjasama dalam MN.

Walaupun para pemimpin Pas dan Umno enggan mengakui kenyataan itu, namun keputusan yang diumumkan oleh Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang selepas Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat menyaksikan pertembungan antara calon daripada kedua-dua parti itu pada PRU15.

Tiada ulasan: