"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MB Kedah Sanusi mohon maaf secara terbuka pada Mahfuz

Malaysiakini

Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor hari ini membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kedah Mahfuz Omar kerana memfitnahnya berkaitan perpindahan syarikat judi di negeri itu.

“Atas saman fitnah yang difailkan oleh Mahfuz Omar terhadap saya berkaitan Hantaran FB tersebut, Mahkamah Tinggi pada 8.11.2021 dan Mahkamah Rayuan pada 3.4.2023 telah memutuskan bahawa hantaran FB saya tersebut adalah satu kenyataan fitnah terhadap Mahfuz Omar, dan saya diperintahkan untuk memohon maaf.

“Oleh yang demikian, saya dengan ini memohon maaf kepada Mahfuz Omar atas kenyataan yang dibuat di dalam Hantaran FB tersebut,” katanya.

Mahkamah Rayuan pada 3 April lalu menolak rayuan Sanusi untuk mengetepikan saman fitnah Mahfuz yang juga naib presiden Amanah.

Peguam Mahfuz, Noorazmir Zakaria, berkata panel hakim juga menerima rayuan pihaknya agar jumlah ganti rugi yang ditetapkan mahkamah tinggi dinaikkan dari RM50,000 kepada RM120,000.

Sanusi yang juga pengarah pilihan raya PAS mengaitkan Mahfuz - selaku wakil rakyat Pokok Sena ketika itu- dalam isu pemindahan Sport Toto ke kawasan terbabit.

Mahfuz juga mendakwa Sanusi menerbitkan video kira-kira lapan saat pada 27 Julai 2019 yang memaparkan sekumpulan individu membantah pembukaan Sport Toto di Pokok Sena sambil memegang sepanduk yang tertera nama plaintif.

Dalam kenyataan di Facebook juga, Sanusi juga menyatakan kronologi kesnya sejak mengemas kini status fitnah itu pada 30 Julai 2019.

Tiada ulasan: