"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dakwa Starbucks tak halal, lelaki didenda RM5,000

Angelia Lau

SEPANG: Seorang penjual telefon bimbit didenda RM5,000 selepas mengaku bersalah berkongsi maklumat palsu mengenai status “halal” minuman Starbucks di Facebook tahun lalu.

Hakim Mahkamah Sesyen Azrol Abdullah memerintahkan Irwan Sidik, 34, dipenjara enam bulan jika gagal membayar denda itu.

Irwan dituduh menerbitkan satu hantaran bawah nama profil “Boss Eone” kira-kira 10 malam pada 28 Dis 2022.

Dalam hantaran itu, dia mendakwa produk syarikat kopi tersebut “haram” kerana didakwa mengandungi E471 (Emulsi 471) mono digliserida yang berasal daripada daging babi, alkohol, dan arak.

Hantaran itu dibaca pada 3 petang 3 Jan 2023, di ibu pejabat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) di Cyberjaya.

Irwan didakwa bawah Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1988, dibaca bersama Seksyen 233(3), kerana membuat dan memulakan komunikasi palsu dengan niat mengganggu.

Seksyen itu memperuntukkan hukuman penjara sehingga satu tahun atau denda tidak melebihi RM50,000, atau kedua-duanya. Seseorang yang melakukan kesalahan juga boleh dikenakan denda tambahan RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu berterusan selepas sabitan.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa SKMM, Mai Zairani Zainal Abidin yang meminta mahkamah menjatuhkan hukuman berat sebagai pengajaran bukan hanya kepada tertuduh tetapi masyarakat secara umum.

Irwan, yang tidak diwakili peguam, memohon hukuman ringan kerana hanya mempunyai simpanan RM5,000 dan bertanggungjawab menjaga ibunya yang sakit.

Tiada ulasan: