"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Guru tumbuk pelajar, Jabatan Pendidikan Sarawak siasat

Sofia Zahari

PETALING JAYA: Jabatan pendidikan Sarawak menyiasat seorang guru sekolah menengah yang didakwa menumbuk seorang pelajar perempuan, awal bulan ini.

Pegawai aduan jabatan tersebut, Helmi Isa, berkata setiap aduan akan dilayan secara adil.

“Siasatan sedang berjalan ketika ini,” katanya kepada FMT.

Bagaimanapun, Helmi tidak dapat memberikan maklumat lanjut mengenai status kes tersebut kerana kes siasatan itu sulit. 

Pada 10 Mei, seorang wanita yang hanya dikenali sebagai “Annisa” mendakwa adik perempuannya ditumbuk di muka oleh seorang guru kerana memakai baju Melayu ke majlis Aidilfitri di sekolah.

Keluarga mangsa kemudiannya membuat laporan polis, selain mendesak jabatan pendidikan negeri membuat siasatan serta menggantung tugas guru berkenaan.

Minggu lalu, Annisa menolak dakwaan pemangku Ketua Polis Kuching Merbin Lisa, yang menyatakan perkara tersebut telah diselesaikan secara aman kedua-dua pihak.

Tiada ulasan: