"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

26,700 mangsa maut dan hilang di Gaza

Agensi
PENDUDUK Palestin di lokasi serangan Israel di Rafah, sekatan Gaza. FOTO Reuters
PENDUDUK Palestin di lokasi serangan Israel di Rafah, sekatan Gaza. FOTO Reuters
Gaza: Serangan Israel di Semenanjung Gaza menyebabkan 26,700 orang terbunuh dan hilang sejak 7 Oktober, kata pejabat media kerajaan Palestin di kawasan itu pada Rabu.

"Kira-kira 20,000 orang maut, termasuk 8,000 kanak-kanak dan 6,200 wanita," kata pejabat media dalam satu kenyataan, lapor Agensi Anadolu.

Mangsa termasuk 310 pegawai perubatan, 35 anggota pertahanan awam dan 97 wartawan, kata kenyataan itu.

Serangan tanpa henti Israel juga memusnahkan dan merosakkan sekitar 308,000 unit rumah di seluruh Semenanjung Gaza, kata pejabat media itu dalam kenyataannya.

Menurut kenyataan itu juga, sekurang-kurangnya 114 masjid musnah dan 200 sebahagiannya rosak, manakala empat gereja menjadi sasaran.

"Pendudukan Israel turut memusnahkan 126 bangunan kerajaan dan sebahagiannya merosakkan 283 yang lain, manakala 90 sekolah dan universiti terpaksa menghentikan operasi," tambahnya.

Israel menggempur Semenanjung Gaza sejak serangan 7 Oktober oleh Hamas, menyebabkan wilayah Gaza musnah dengan hampir dua juta orang kehilangan tempat tinggal dalam enklaf yang padat dengan penduduk.

Ia seterusnya mengakibatkan krisis kemanusiaan memburuk apabila terjadi situasi kekurangan makanan dan air bersih.

Hampir 1,200 warga Israel dipercayai terbunuh dalam serangan Hamas, manakala lebih 130 tebusan Israel masih dalam tahanan pihak Hamas.

Tiada ulasan: