"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemuda Ashab Al-Kahfi: Muslim atau Nasrani?

HarapanDaily.com

ABU AMRU

Ibnu Kathir dalam Al-Bidayah Wa An-Nihayah (2/114) menukilkan pandangan sebahagian ahli tafsir bahawa tujuh pemuda tersebut wujud selepas kedatangan Nabi Isa A.S, dan mereka beriman kepada Allah dan ajaran Nabi Isa serta dipanggil sebagai Nasara/Nasrani.

Berkenaan status ‘nasara/nasrani’, Dr. Solah Abd Al-Fattah Al-Khalidi dalam Al-Qasas Al-Qur`ani (4/388) menjelaskan:

– Ajaran An-Nasraniyyah pada awalnya adalah mentauhidkan Allah s.w.t, tiada anak dan pasangan, mengimani Nabi Isa sebagai seorang rasul.

– Setelah beberapa ketika, berlaku perubahan cara anutan nasrani dari tauhid kepada trinity. Dikatakan yang merubah itu seorang Yahudi yang memasukkan unsur mempertuhankan Nabi Isa, bernama Saul Paulus.

– Dan Ashab Al-Kahfi adalah kelompok Nasara muwahhidun yang larikan diri demi memelihara iman dari kerajaan yang menyembah berhala.

Ibn Abbas telah membahagikan Nasara kepada kepada 3 kategori:
a. Nasara Ya`qubiah (Jacobite)
b. Nasara Nasturiyyah (Nestorianism)
c. Nasara Muslim (Muwahhid)

(Lihat Tafsir Ibn Kathir: 2/450)

Kesimpulan:

Tujuh orang pemuda Al-Kahfi adalah muslim dan mukmin kepada Allah yang juga dipanggil Nasara merujuk kepada makna pembantu menyebarkan ajar Nabi Isa a.s.

Tiada ulasan: