"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lima syarikat pengeluar makanan ayam pengkhianat negara peringkat tertinggi

HARAPAN DAILY

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Fuziah Salleh, menyifatkan pakatan yang dilakukan lima syarikat pengeluar makanan ayam sebagai pengkhianatan kepada negara di peringkat paling tinggi.

Tegasnya, tindakan mereka menetap dan menyeragamkan secara bersama harga produk mereka adalah kesalahan paling besar sehingga menyukarkan kerajaan untuk mengawal harga ayam di pasaran.

“Apabila berlaku kartel atau pakatan untuk mengawal harga makanan ayam, maka harga ayam itu susah untuk dikawal.

“Bagi saya, ini pengkhianatan kepada negara peringkat paling tinggi dari segi undang-undang.

“Lima syarikat terbabit menguasai 40 peratus pasaran makanan ternakan ayam di negara ini,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas meninjau harga barang keperluan melalui pelaksanaan Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) Krismas di sebuah pasar raya di Kuantan, hari ini.

Semalam, lima syarikat terbabit dikenakan penalti bernilai RM415.5 juta selepas didapati bersalah menetap dan menyeragamkan secara bersama harga produk mereka, bagi ayam untuk pasaran tempatan.

Syarikat itu ialah Dindings Poultry Development Centre Sdn Bhd (Dindings), FFM Berhad (FFM), Gold Coin Feedmills (M) Sdn Bhd (Gold Coin), Leong Hup Feedmill (M) Sdn Bhd (Leong Hup) dan PK Agro-Industrial Products (M) Sdn Bhd (PK Agro).

Lima daripada 29 syarikat pengeluar makanan haiwan ternakan di seluruh negara itu dianggarkan menguasai sehingga 40 peratus pasaran makanan ternakan ayam di negara ini.

Tiada ulasan: