"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kartel ayam’, 5 syarikat kena denda RM415 juta

Amirul Aiman

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) mengenakan saman berjumlah RM415 juta terhadap lima syarikat kerana membentuk “kartel ayam” untuk menetapkan harga.

Ketua Pegawai Eksekutif MyCC Iskandar Ismail, berkata firma tersebut didakwa bersetuju menaikkan harga makanan ayam, membawa kepada peningkatan harga ayam lebih tinggi.

Siasatan terhadap lima syarikat itu yang mewakili pengeluar terbesar ayam negara, mendapati firma berkenaan melanggar larangan akta kerana membuat perjanjian mendatar atau menegak antara perusahaan dengan matlamat atau kesan menghalang, menyekat atau mengganggu persaingan secara signifikan dalam apa-apa pasaran barang atau perkhidmatan.

Lima syarikat berkenaan adalah Dindings Poultry Development Centre Sdn Bhd, FFM Bhd, Gold Coin Feedmills (Malaysia) Sdn Bhd, Leong Hup Feedmill Malaysia Sdn Bhd, dan PK Agro-Industrial Products (M) Sdn Bhd.

“Kami telah mengeluarkan keputusan akhir kepada lima syarikat itu kerana melanggar Seksyen 4 Akta Persaingan 2010 kerana membentuk kartel harga bagi makanan ayam.

“Kartel adalah kejahatan tertinggi di dalam undang-undang persaingan dan satu bentuk sabotaj ekonomi di peringkat tertinggi, terutamanya di dalam kes berkepentingan awam,” katanya pada sidang media.

Tiada ulasan: