"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemilihan Pemuda Amanah: Hasbie Muda raih undi tertinggi

B Nantha Kumar

Pengundian bagi memilih barisan kepimpinan Pemuda Amanah telah selesai malam ini bagaimanapun keputusannya belum muktamad.

Senator Dewan Negara Hasbie Muda yang menyuarakan hasrat untuk mempertahankan jawatan ketua Pemuda Amanah meraih undi tertinggi dengan 387 undi pada pemilihan sayap parti itu bagi sesi 2023-2026.

Adun Batu Tiga Danial Al Rashid Haron (gambar, bawah) yang sebelum ini menyuarakan hasrat menjadi gandingan Hasbie meraih tempat kedua dengan 368 undi dan diikuti Nas Nahar (336 undi).

Pengundian malam ini bagi memilih 27 ahli jawatankuasa pusat Pemuda Amanah yang kemudiannya akan memilih pula barisan kepimpinan baru sayap parti itu.

Sementara itu, exco Pemuda Amanah merangkap Ketua Komunikasi Amanah Perak, Azhar Rahman hanya mendapat tempat ke-13 dengan 293 undi.

Azhar sebelum ini mengumumkan ingin bertanding bagi jawatan ketua pemuda.

Sebanyak 577 perwakilan mengundi pada pemilihan kali ini daripada jumlah 840 yang layak mengundi. Sebanyak lima perwakilan tidak mengembalikan kertas mengundi.

Pemilihan jawatankuasa nasional dijalankan dengan setiap perwakilan dari sesebuah kawasan memilih 27 calon dan mereka yang mendapat undi tertinggi bermesyuarat pula untuk melantik ketua dan jawatan lain.

Tiada ulasan: