"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Semua PM setuju isu subsidi bersasar

Harapandaily

Semua Perdana Menteri bersetuju bahawa pelaksanaan dasar subsidi bersasar adalah untuk kebaikan rakyat.

Sejak zaman pentadbiran Datuk Seri Najib Razak lagi, polisi mengenai subsidi bersasar disebut.

Semasa membentangkan Belanjawan 2017, Najib berkata, dasar subsidi bersasar perlu menggantikan subsidi pukal.

Menurutnya, dasar subsidi pukal jelas membebankan kewangan negara dan menggalakkan ketirisan.

Era pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri kali kedua selepas Pilihan Raya Umum ke-14 pada 2018, mekanisme subsidi bersasar juga ditekankan.

Ketika itu, kerajaan memberi jaminan bahawa pelaksanaan subsidi petrol bersasar sampai kepada golongan yang layak.

Seterusnya, Tan Sri Mahiddin Mohd Yassin pula sependapat bahawa hanya golongan sasar iaitu mereka dalam kumpulan B40 dan B60 sahaja berhak menerima subsidi.

Mahiaddin juga tahu pada masa ini semua pihak tanpa mengira status kaya atau miskin, warga asing atau tempatan menikmati subsidi yang sama.

Malah, beliau sendiri pernah menyatakan bahawa kajian mendapati 50 atau 51 peratus daripada subsidi kerajaan digunakan oleh mereka dalam kategori orang berada.

Melangkah ke era pentadbiran Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob,kerajaan ketika itu sedang mencari mekanisme terbaik untuk merangka subsidi bersasar.

Usaha itu, kata Ismail bagi memastikan rakyat yang berhak tidak tercicir atau tertinggal daripada menikmati subsidi itu.

Sehubungan itu, tindakan pembangkang pada masa ini yang terus menerus mempersoalkan pelaksanaan subsidi bersasar selain menyindir kenaikan harga barang dilihat hanya permainan politik kepartian yang tidak menguntungkan rakyat.

Tiada ulasan: