"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Badan wanita terperangkap pada travelator

Agensi
WANITA itu diselamatkan selepas terperangkap di travelator berkenaan. FOTO Bomba Shanghai
WANITA itu diselamatkan selepas terperangkap di travelator berkenaan. FOTO Bomba Shanghai
Shanghai: Seorang wanita diselamatkan selepas terperangkap pada travelator di sebuah pasar raya di sini, baru-baru ini.

BBC melaporkan, badan bahagian bawah wanita itu terperangkap pada travelator yang rosak dan mempunyai plat lantai yang hilang, Khamis lalu.

Selepas terperangkap selama setengah jam, wanita itu berjaya diselamatkan oleh bomba.

Suaminya dikenali sebagai Lu berkata, isterinya kini dalam rawatan rapi, menjalani dua pembedahan, memerlukan graf kulit (skin graft), berisiko mendapat jangkitan dan amputasi.

Timbalan Pengarah Pentadbiran Perbandaran Shanghai untuk Pengawasan Pasaran (SMAMS), Su Dongjun, memberitahu rangkaian televisyen tempatan, semua pasukan yang terbabit dalam pengendalian travelator itu termasuk unit penyelenggaraan dan pemasangan sedang disiasat.

Su berkata, penemuan awal menunjukkan kejadian itu berpunca daripada cincin penetapan pedal travelator yang terkeluar dari tempatnya menyebabkan pedal itu terjatuh dan membawa kepada kegagalan mekanisme berhenti automatik.

Insiden orang terjatuh melalui travelator atau eskalator adalah berbahaya dan boleh menyebabkan kecederaan serius dan juga kematian.

Insiden di Shanghai bukanlah peristiwa terpencil Pada 2019, seorang jurutera yang bekerja di Stesen Waterloo di London, meninggal dunia selepas terperangkap pada travelator.

Di China - pada 2015 - seorang wanita kehilangan nyawanya selepas terjatuh ketika menggunakan eskalator di sebuah pusat beli-belah.
-hmetro 

Tiada ulasan: