"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Toksin ditemui dalam najis Chef kes keracunan makanan

BHarianonline
Asid bongkrekik telah dikesan dalam najis seorang chef dari rangkaian restoran Malaysia cawangan Polam Kopitiam di Daerah Xinyi Taipei. - Foto AGENSI
Asid bongkrekik telah dikesan dalam najis seorang chef dari rangkaian restoran Malaysia cawangan Polam Kopitiam di Daerah Xinyi Taipei. - Foto AGENSI
TAIPEI: Toksin yang disyaki menjadi punca wabak keracunan makanan maut di sebuah restoran Taipei telah dikesan dalam najis seorang chef dari rangkaian restoran Malaysia cawangan Polam Kopitiam di Daerah Xinyi Taipei.

Timbalan Menteri Kesihatan, Victor Wang, berkata toksin asid bongkrekik ditemui dalam sampel yang dikumpul daripada najis chef pada 27 Mac.

Agensi Berita Central (CNA) melaporkan catatan Facebook yang dibuat oleh Wang pada petang Sabtu.

Terdahulu, sampel yang dikumpul daripada tangan tukang masak itu pada 24 Mac juga didapati positif asid bongkrekik.

Toksin itu boleh membawa maut kepada manusia walaupun dalam kuantiti yang kecil, dengan penggunaan hanya satu miligram.

Toksin yang sama ditemui pada kebanyakan pesakit dalam wabak keracunan makanan ini.

Sehingga 5.30 petang Sabtu, dua pelanggan antara 18 dan 24 Mac dilaporkan jatuh sakit telah meninggal dunia dan tujuh individu masih dirawat di hospital, dengan empat daripada mereka dalam keadaan kritikal di unit rawatan rapi.

Baki 25 lagi pelanggan lagi sedang menjalani pemulihan di rumah, menurut Kementerian Kesihatan dan Kebajikan (MOHW).

Wang berkata, tukang masak itu, yang keadaan kesihatannya normal, menjalani ujian darah dan air kencing untuk asid bongkrekik pada hari Jumaat dan keputusannya negatif.

Beliau berkata kemungkinan chef itu tidak makan secara langsung makanan yang tercemar dengan toksin itu tetapi menelan sejumlah kecilnya, yang mungkin telah dimetabolismakan dalam badannya.

Wang menjelaskan bahawa toksin itu mungkin berpunca daripada pencemaran pada tangan tukang masak, berkemungkinan diperoleh melalui sentuhan dengan makanan yang tercemar semasa proses memasak.

Wang mengulangi bahawa wabak keracunan makanan hanya terhad di cawangan Xinyi dan berlaku antara 19 dan 24 Mac, dengan mee nasi rata kekal sebagai suspek utama untuk pencemaran dengan toksin itu. - BERNAMA-CNA

Tiada ulasan: