"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lagi kes dihanyutkan kepala air, seorang lemas, seorang hilang

Mohd Roji Kawi
mdroji@bh.com.my
ANGGOTA bomba dan APM mengangkat seorang lelaki yang lemas selepas dihanyutkan kepala air di air terjun di Kampung Sebat, Sematan, hari ini. FOTO Ihsan JBPM
ANGGOTA bomba dan APM mengangkat seorang lelaki yang lemas selepas dihanyutkan kepala air di air terjun di Kampung Sebat, Sematan, hari ini. FOTO Ihsan JBPM
Kuching: Keseronokan empat sahabat mandi manda di air terjun Kampung Sebat, Sematan dalam daerah Lundu bertukar tragedi apabila seorang daripada mereka lemas manakala seorang lagi hilang selepas dihanyutkan kepala air, hari ini.

Jurucakap Pusat Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak berkata, semua mangsa adalah lelaki berusia 20 tahun dengan dua daripada mereka berjaya diselamatkan penduduk kampung dalam kejadian kira-kira jam 4.30 petang itu.

Beliau berkata, mangsa yang lemas, Vincent Tiong Kung Cheng, pada mulanya berjaya diselamatkan oleh penduduk kampung, namun anggota paramedik yang tiba di lokasi mengesahkannya sudah meninggal dunia.

"Gerakan mencari dan menyelamat (SAR) diaktifkan bagi mencari seorang lagi yang masih hilang iaitu Steven Chai Pok Yee," katanya.

Menurutnya, bomba menerima panggilan daripada orang awam berhubung kejadian itu pada jam 4.55 petang.

"Sepasukan 11 anggota termasuk kenderaan EMRS dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Lundu diarah ke lokasi yang terletak 31 kilometer dari balai.

"Operasi SAR ditangguhkan pada jam 7 petang selepas berbincang dengan pihak polis dan anggota Jabatan Relawan Malaysia (Rela) kini mengawal kawasan itu," katanya.

Tiada ulasan: