"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

15 sudah meninggal, 1000 dikuarantin tetapi kilang masih beroperasi

MALAYSIA DATELINE

Kerajaan diminta menguatkuatkan SOP mereka dengan menutup sebuah kilang yang beroperasi di Tanjung Agas, Muar, Johor kerana ia masih kekal beroperasi walaupun sudah 15 kakitangannya sudah meninggal dunia akibat Covid-19.

Pekerja ini mula meninggal bermula 13 Jun lagi apabila dua petugas meninggal pada tarikh itu dan yang terakhir pada 28 Julai kelmarin.

Menurut satu iklan yang dikeluarkan dalam sebuah akhbar Cina, kilang itu mengucapkan tahziah kepada 15 pekerja mereka yang meninggal dunia itu.

Menurut satu posting yang dibuat di media sosial, 1,000 pekerja kilang itu telah dikurantin tetapi kilang elektronik itu masih beroperasi.

“Mohon kerajaan berikan perhatian sebelum ramai lagi yang ‘terbunuh’ di kilang elektronik ini yang terletak di Muar, Johor.

Dua hari lalu, seorang netizen memaklumkan seorang sahabat beliau meninggal.

“Hari ini sahabat saya Mohd Fuad Yusuf telah menjadi mangsa ke-15 pekerja **** di Tg Agas Muar/Tangkak yang telah meninggal dunia akibat jangkitan Covid-19 di kilang.

“Ini tidak termasuk ahli keluarga ayah, ibu, suami, isteri dan anak yang juga telah meninggal dan dikuarantin kerana dijangkiti kluster kilang ini.

“Mudah-mudahan Allah bukakan hati sahabat saya *****  dan pengurus-pengurus kilang yang WFH (bekerja dari rumah) untuk melihat dan ambil langkah keselamatan dan kebajikan pekerja dari memikirkan pengeluaran,” tulis beliau.

Beliau juga menyenaraikan 15 kakitangan kilang elektronik itu yang telah meninggal dunia bersama dengan bahagian tugas dan tarikh mereka meninggal dunia.

Tiada ulasan: