"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

1MDB: SPRM peroleh semula aset, wang lebih RM23 juta

FMT Reporters

PETALING JAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berjaya memperoleh semula RM23.9 juta wang hasil daripada proses pemulihan aset 1MDB dari Ogos 2023 sehingga hingga 5 Feb.

Agensi anti rasuah itu dalam kenyataan memaklumkan wang dan aset itu berjaya diperoleh menerusi proses lucut hak termasuk di mahkamah selain penyerahan secara sukarela daripada lima individu.

Jumlah itu termasuk RM4.55 juta daripada Amhari Effendi iaitu bekas pegawai bekas perdana menteri Najib Razak.

Menurutnya, kejayaan memperoleh semula wang itu adalah susulan daripada proses menjejak dan memperoleh semula dana 1MDB dijalankan Bahagian Pencegahan Pengubahan Wang Haram SPRM.

“Secara keseluruhannya dari 2019 dan hingga kini, sebanyak RM29.03 bilion aset 1MDB telah berjaya dipulangkan menerusi kerjasama SPRM bersama Pasukan Petugas Khas Pemulihan Aset 1MDB (PPA1M) selain kerjasama daripada agensi luar negara,” katanya.

Berikut tarikh pemulangan wang dan aset daripada lima individu terbabit:

  • 30 Ogos 2023 : RM555,275 dana telah diperoleh daripada pegawai 1MDB Nurzahid Taib yang telah menerima dana bagi Projek Maximus dan Projek Catalyze yang dimasukkan ke dalam akaun syarikat Turquoise Coast Offshore Incorporated yang mempunyai kepentingan dengannya.
  • 29 Sep 2023 : USD972,251.25 atau bersamaan RM4.55 juta dipulangkan menerusi menerusi penyerahan secara sukarela oleh Amhari menerusi pindahan wang dari BSI Bank Switzerland.
  • 8 Nov 2023 : Mahkamah Tinggi Jenayah Kuala Lumpur memberikan perintah melucuthak tiga unit kondominium bernilai RM7.05 juta milik Mohammad Kamal Yan Yahaya, iaitu penasihat hal ehwal luar negeri kepada Najib. Beliau juga telah menerima dana 1MDB menerusi projek Magnolia, projek Maximus dan projek Catalyze ke dalam akaun syarikat Spring Elite International Limited di BSI Bank, Singapura yang dirinya mempunyai kepentingan. Proses pemulihan aset ini telah diperoleh susulan perbicaraan ke atas bekas pegawai bank di Goldman Sachs, Ng Chong Hwa atau Roger Ng di Mahkamah Persekutuan Brooklyn, Amerika Syarikat pada Februari 2022 atas dakwaan bersubahat dalam penyelewengan dana 1MDB.
  • 5 Feb 2024 : Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memerintahkan harta milik sekutu kepada Jho Low atau Low Taek Jho iaitu Jerome Lee Tak Loong dan isterinya, Koay Ying Ying di Malaysia dan Singapura yang keseluruhannya berjumlah RM11.7 juta

Tiada ulasan: