"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Siapa kata tak boleh masuk, baca dan tanyalah polisi dulu'

Yusmizal Dolah Aling
am@hmetro.com.my
PENGUNJUNG  mendapatkan pas masuk ke taman tema BAP. FOTO Ihsan pembaca
PENGUNJUNG mendapatkan pas masuk ke taman tema BAP. FOTO Ihsan pembaca
Kuala Lumpur: "Siapa kata bukan muslim tidak boleh mandi di sini. Kami ada polisi sendiri. Bacalah dulu sebelum nak labelkan macam-macam," kata pemilik Kumpulan Berangan Fatimah Ab Nawawi.

Katanya, pihaknya mengambil maklum berita yang tular mengenai taman tema air, Berangan Pool & Cottage di Sungai Petani, Kedah yang dikatakan hanya menerima pengunjung muslim saja sejak mula beroperasi pada 2021.

Katanya, sesiapa juga yang mengunjungi kawasan rekreasi keluarga itu, namun tertakluk kepada polisi dan syarat yang dikenakan untuk memberikan keselesaan kepada semua.

"Beberapa hari ini tular mengenai Berangan Aqua Park (BAP) yang dikatakan hanya menerima kunjungan dari bangsa Melayu Islam saja dan juga dilabelkan sebagai rasis.

"Pengurusan mengambil keputusan untuk menetapkan konsep patuh syariah kerana taman tema air ini dibangunkan di kawasan kampung yang keseluruhannya beragama Islam.

"Pengunjung bukan Islam pula boleh menempah untuk menggunakan kolam yang sama setiap Selasa jam 11 pagi hingga 5 petang dan setiap Sabtu jam 7.30 petang hingga 12 tengah malam untuk aktiviti kumpulan, syarikat, pertubuhan dan komuniti setempat, dengan mematuhi segala peraturan," katanya kepada Harian Metro.
BAP menjadi tumpuan pengunjung terutama pada musim cuti. FOTO Ihsan pembaca
BAP menjadi tumpuan pengunjung terutama pada musim cuti. FOTO Ihsan pembaca
Menurutnya, peraturan itu ditetapkan berdasarkan sensitiviti kawasan setempat yang mengambil kira lokasi kampung itu yang berdekatan sekolah agama, tahfiz, dan masjid.

Katanya, BAP bukanlah seperti taman tema lain yang lebih terkenal dan bersaiz besar sebaliknya hanya mampu menampung 200 hingga 250 saja.

"Saya tidak pasti apa niat mereka membangkitkan isu ini. Kita juga mengesyorkan kepada pengunjung untuk pergi ke kemudahan lain yang berdekatan kerana memikirkan keselesaan terutama apabila cuti umum.

"Ini adalah perniagaan persendirian yang kami jalankan untuk merancakkan ekonomi penduduk kampung. Jadi, tidak timbul langsung isu kami bangkitkan isu perkauman dan sebagainya.

"Apa yang berlaku ialah, mereka tidak membaca polisi dan peraturan dengan betul terlebih dulu, katanya.

Terdahulu, tular di media sosial komen netizen mengenai BAP yang dikatakan rasis seperti dilaporkan portal tempatan.

Ramai yang mempersoalkan tindakan itu, namun penduduk tempatan tampil mempertahankan pengurusan BAP yang mengambil kira sensitiviti di situ sejak awal dibuka kepada orang ramai.

Fatimah berkata, dia menganggap isu berkenaan sebagai ujian dalam perniagaan dan tidak akan mematahkan semangatnya untuk terus menyediakan kemudahan terbaik.

"Pengurusan juga bercadang mewujudkan satu lagi taman tema air yang lebih besar untuk kegunaan pelbagai kaum di masa akan datang," katanya.

Tiada ulasan: