"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Amerika Syarikat memulangkan AS$156 juta (RM721.4 juta) lagi dana yang diselewengkan daripada 1MDB.

Malaysiakini

Dalam kenyataan hari ini, Kedutaan AS di Kuala Lumpur berkata ini adalah ansuran keempat dana yang diperoleh daripada rampasan aset berkaitan 1MDB dan seterusnya dikembalikan kepada kerajaan Malaysia, menjadikan jumlah keseluruhan AS$1.4 bilion (RM6.6 bilion).

Perkara itu disahkan kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim oleh Duta Besar AS ke Malaysia Edgard D Kagan semasa mesyuarat pada Selasa.

“Kami sangat gembira kerana peringkat keempat aset daripada siasatan Jabatan Kehakiman (AS) ini dipindahkan kembali ke Malaysia.

“Jumlah wang luar biasa ini akan kembali kepada rakyat Malaysia di mana ia sepatutnya berada dan di mana ia akhirnya boleh digunakan untuk tujuan asalnya – untuk memperbaiki kehidupan rakyat Malaysia setiap hari,” kata Kagan.

Duta Besar AS ke Malaysia Edgard D Kagan
Sejak 2016, Jabatan Kehakiman AS memulakan beberapa siri saman pelucuthakan sivil yang bertujuan mendapatkan semula aset yang dipercayai hasil penyelewengan di 1MDB dan bekas anak syarikatnya SRC International.

Saman itu dibuat di bawah Inisiatif Pemulihan Aset Kleptokrasi yang bertujuan untuk menghalang kleptokrat daripada menyalahgunakan sistem kewangan AS.

DOJ mendakwa pada 2017 bahawa lebih AS$4.5 bilion telah diselewengkan daripada 1MDB, yang mana AS$1.7 bilion telah disalurkan melalui sistem kewangannya.

Antara aset yang disasarkan untuk dirampas termasuk hartanah mewah, karya seni, barang kemas berlian, dan wang tunai yang dikatakan milik pelbagai konspirator, serta sebuah jet peribadi dan kapal layar super yang dikatakan milik Low Taek Jho (Jho Low), yang kini dalam buruan.

Selain AS, pihak berkuasa lain seperti Singapura dan Switzerland juga telah memulangkan dana yang diperoleh daripada penyelewengan itu.

Usaha ini diperkukuh apabila bekas peguam 1MDB Jasmine Loo kembali ke Malaysia pada 2023 selepas bertahun-tahun dalam pelarian, dan membantu polis mengenal pasti hartanah berkaitan 1MDB bernilai RM93.2 juta.

Tiada ulasan: