"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cubaan seludup 70 ekor lembu guna treler berjaya digagalkan

Tentera, polis patahkan cubaan seludup lembu

Tentera Darat Malaysia (TDM) bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) mematahkan cubaan menyeludup masuk 69 ekor lembu bernilai RM345,000 dalam operasi yang dijalankan semalam.

Markas Divisyen Kedua Infantri Malaysia (2 Divisyen) dalam kenyataan memaklumkan kejadian tersebut berlaku di sektor kawasan tanggungjawab Briged Kelapan Infantri Malaysia (KTJ 8 Bgd) di sempadan Malaysia-Thailand.

"Berdasarkan maklumat risikan yang diperoleh, pasukan operasi berjaya menahan dua suspek rakyat tempatan yang sedang melakukan aktiviti penyeludupan lembu di kawasan hutan berdekatan sempadan pada jam 8.20 malam.

"Pemeriksaan lanjut mendapati kedua-dua suspek sedang cuba menyeludup lembu terbabit masuk ke Malaysia untuk dijual sempena sambutan Aidiladha demi mengaut keuntungan yang lumayan," menurut kenyataan itu hari ini.

Turut dirampas treler jenis Volvo 50 tan dan CNHTC 50 tan.

"Suspek dan barang rampasan diserahkan ke Balai Polis Lalang Pepuyu dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Kelantan untuk tindakan selanjutnya.

"TDM akan terus komited bagi memastikan keselamatan di sempadan negara dan tidak akan berkompromi dengan sebarang aktiviti jenayah rentas sempadan dan penyeludupan," menurut kenyataan itu.

- Bernama

Tiada ulasan: