"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sindiket penjualan tanah Felda, seorang lagi pegawai bank ditahan SPRM

Juwan Riduan
am@hmetro.com.my

Kota Kinabalu: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang lagi pegawai bank di Sabah selepas dipercayai terbabit dalam sindiket penjualan tanah.

Lelaki berusia 40-an terbabit dikatakan bersekongkol dengan sindiket yang menawarkan penjualan tanah milik Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) di Melaka.

Menurut sumber, suspek dipercayai menjadi dalang bagi membantu urusan pembukaan akaun perbankan atas nama Felda yang palsu.

Katanya, ia bagi membolehkan sindiket berkenaan melakukan urusan transaksi jual beli dengan pembeli.

"Suspek ditahan ketika hadir bagi dirakamkan keterangan di Pejabat SPRM Sabah, sekitar jam 9.45 malam tadi.

"Tangkapan terhadap suspek ini adalah susulan penahanan lapan individu membabitkan enam lelaki termasuk yang berada di Kuala Lumpur dan dua wanita," katanya.

Menurutnya, semua individu yang ditahan terbabit berjawatan sebagai pegawai bank, broker, pengarah syarikat dan orang awam.

Katanya, sehingga kini SPRM sudah merakam percakapan 16 individu termasuk seorang pegawai kanan dan dua kakitangan Felda selain syarikat pemaju sejak Isnin lalu.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AML) SPRM, Datuk Mohamad Zamri Zainul Abidin ketika dihubungi mengesahkan tangkapan terhadap suspek kesembilan terbabit.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM 2009 dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA).

Tiada ulasan: