"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Banjir makin teruk, penduduk Bagan Datuk hilang ‘mood’ undi

Yasmin Abdul Latif 

Keadaan di Kampung Batu 26 Matang Kunda Tengah, Bagan Datuk selepas dinaiki air akibat hujan lebat berterusan.

BAGAN DATUK: Situasi banjir semakin teruk di Bagan Datuk, Perak menyebabkan penduduk hilang “mood” untuk keluar mengundi pada Sabtu ini.

Finas Muhammad, 28, yang tinggal di kampung Jalan Rungkup Simpang Tiga Selekoh, berkata rumahnya dinaiki air sejak tiga hari lalu akibat hujan lebat berterusan.

“Dalam keadaan banjir begini, daripada kami fikir nak undi siapa, lebih baik kami fikir macam mana nak selamatkan diri dan barang-barang rumah. Cuaca tak menentu sekarang, hujan lebat hari-hari, air naik cepat,” katanya kepada FMT sambil menambah setiap kali banjir, penduduk sukar keluar dari kampung kerana paras air di beberapa kawasan agak tinggi.

Ahli keluarga Finas Muhammad yang tinggal di kampung Jalan Rungkup Simpang Tiga Selekoh memindahkan peralatan dapur, selepas rumah mereka dinaiki air.

Jamil Abdullah, 30, berkata calon yang bertanding pada pilihan raya umum ke-15 sepatutnya memfokuskan usaha membantu mangsa banjir, bukannya meneruskan kempen.

“Setakat ini, kami tidak nampak lagi bantuan untuk kawasan kampung kami. Ada yang bekerja kebun, dalam keadaan banjir, mereka nak keluar kerja macam mana, golongan yang ini perlukan bantuan.”

Tutik Senan, 56, dari Kampung Batu 26 Matang Kunda Tengah berkata, beliau dan suaminya yang bergantung hidup kepada hasil kebun, kini bergantung kepada bekalan makanan dan wang simpanan sementara menunggu banjir surut.

“Suami saya berkebun, dah banjir macam ni memang tak dapat keluar kerja. Dalam keadaan begini, dengan nak keluar pun susah, memang malas nak pergi mengundi, tapi fikirkan tanggungjawab saja ini.”

Bagi Syikin Jamalaudin, 31, cuaca tidak menentu yang ditambah dengan banjir, sedikit sebanyak menyusahkan rakyat untuk mengundi pada PRU15.

“Memang setiap kali PRU, kita semangat nak mengundi. Cuma saya rasa bila buat PRU musim banjir ini sebenarnya menyusahkan rakyat, dah tahu memang akan banjir, kenapa nak buat juga waktu ini? Rugi bila ramai tak keluar undi sebab banjir.

“Banjir tak nampak lagi nak surut, hujan lebat selalu tengah malam. Kami terjaga pukul 3 pagi, air naik jadi kena kemas.”

Tiada ulasan: