"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jika diizinkan, InsyaAllah jadi PM - Anwar

 Arulldas Sinnappan

Pengerusi PH Anwar Ibrahim berkata dia “secara berhati-hati optimis” pakatan yang diterajuinya akan membentuk kerajaan baru apabila melihat tahap keghairahan rakyat.

Dia berkata PH yakin dapat membentuk kerajaan seterusnya berdasarkan penilaian kajian dan sokongan yang bersemangat.

Anwar menjelaskan dia tidak peduli dengan strategi BN dan PN untuk membentuk gabungan bagi membentuk parti baru jika mereka mempunyai majoriti mudah dan parlimen yang tergantung.

“(PH) yakin dapat membentuk kerajaan gabungan PH, keadaan kelihatan baik dan jika diizinkan Allah kamu (Anwar) akan angkat sumpah sebagai perdana menteri seterusnya,” kata Anwar.

Anwar berkata demikian selepas mengundi di SK Sri Penanti di Permatang Pauh di Pulau Pinang hari ini.

Dia tiba di pusat mengundi pada jam 9 pagi dan bersalaman dengan orang ramai di pintu pagar sekolah.

“BN dan PN ada strategi mereka, tetapi bagi kami BN dan PN adalah sama kerana mereka mengamalkan sistem yang sama. Tiada ketelusan dan tadbir urus yang lemah dan lebih toleransi dalam rasuah dan saya tidak hairan mereka bekerjasama,

“Kita mendapat sokongan yang menggalakkan termasuk di Tambun, saya berdoa Insya Allah, kita mendapat majoriti untuk membentuk kerajaan,” katanya.

Anwar berkata faktor cuaca buruk boleh menjadi halangan utama kerana sesetengah tempat menjangkakan hujan dan ribut petir.

"(Semoga ini) tidak akan menghalang orang ramai untuk keluar mengundi,” katanya.

Apabila ditanya adakah dia yakin akan ke Istana Negara untuk mengangkat sumpah sebagai perdana menteri, Anwar berkata “Insya-Allah, insya-Allah.”

“Saya optimis dengan berhati-hati berdasarkan bukti awal, tinjauan dan kepercayaan daripada orang ramai, yang berdoa untuk perubahan. Kita tidak boleh mengharapkan negara maju jika kita tidak menerima perubahan bermakna sebagai sebuah negara Malaysia yang bersatu,” katanya ketika ditanya jika dia akan menjawat kerusi perdana menteri.

“Saya berharap SPR akan menunjukkan prestasi yang telus dan profesional seperti yang mereka lakukan setakat ini,” katanya.

Tiada ulasan: