"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bagaimana mati syahid untuk tegakkan Islam di Malaysia menurut UAI?

Harapandaily

AHMAD MURSI

Niat mati Syahid hal yang perlu ada dalam jiwa mukmin, tetapi konteksnya kena betul.

Syahid banyak kategori. Mati kerana wabak, kebakaran, tertimpa bangunan, wanita lahirkan anak, pertahankan harta, peperangan dan lain-lain.

Tetapi bagaimana nak ditafsir seruan mati syahid kepada ahli Pas? Kita berperang atau bersaing politik pilihanraya sesama muslim di Malaysia?

Adakah UAI maksudkan Syahid seperti di Memali? Jika 14 ahli Pas yang terkorban itu dikira syahid, adakah Pas anggap 4 anggota polis muslim yang terkorban itu pula ‘musuh Islam’?

Jika ‘fatwa’ ini ditafsir secara salah oleh pengikut Pas yang jahil dan berfikiran cetek, lalu berlaku peristiwa Memali kedua, adakah UAI nak tanggung dosa itu?

Silalah kaji balik ucapan-ucapan Ustaz Ibrahim Libya sebelum peristiwa Memali dan bandingkan pula ucapan UAI ini dan Hj Hadi. Ada tak persamaan?

Cukuplah Amanat Haji Hadi ‘membunuh’ mangsa-mangsa Memali. Kita tidak mahu hal sama berulang.

Seruan seperti inilah kerapkali sebabkan salah faham terhadap ajaran Islam kerana mentafsir agama dalam konteks yang salah.

Ulama2 besar termasuk imam-imam mazhab, menyumbang dalam perkara politik sebagai penasihat yang memandu moral. Bukannya mereka bersaing untuk isi jawatan politik.

Umarak pula mesti mendampingi ulama termasuk mufti-mufti dan itu yang PMX lakukan dari awal termasuk di negara India kelmarin.

Tidak kira sekuat mana Kerajaan Madani buat kebaikan untuk perkembangan Islam, Pas tetap akan kata ‘Islam belum tertegak’.

Kadang-kadang agamawan boleh terbabas menjadi Ghuluw apabila melibatkan politik. Itu yang lahirkan Syiah dan Khawarij dll.

Gejala Khawarij berlaku bukan kerana jahil ilmu agama, tetapi semangatnya ‘terlajak’ hingga Nabi SAW umpamakan seperti ‘anak panah yang terkeluar dari busarnya’. Dari kelompok inilah munculnya Dajjal.

Tok Guru Al-Quran Abdurrahman bin Muljam, Khawarij yang membunuh Saidina Ali, mentafsir agama dalam konteks yang salah dan percaya tindakan korbankan dirinya itu adalah demi “Keredaan Allah”.

Sambil lakukan hal terkutuk, dia membaca ayat “dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan Allah. Dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hambaNya” (Al-Baqarah:207).

Mangsa pembunuhan Khawarij itulah sebenarnya ‘Syahid’ sebagaimana Saidina Ali. Khawarij pula mati dalam keadaan sia-sia walaupan awal hidupnya mulia.

Ini verbatim Ceramah Ustaz Azhar Idrus:

“Parti Pas, teruskan perjuangan, tingkatkan lagi kekuatan minda dan ruh kita dalam perjuangan. Ingat, jangan takut makhluk, jangan takut pemerintah kerajaan raja besar mana pun, kita nak duduk dalam keadaan, aku nak mati syahid sekalipun tak apa, tapi aku nak menegakkan Islam di bumi Allah Malaysia ini”.

Tiada ulasan: