"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penjenayah dikehendaki rupanya bekerja sebagai polis

Agensi
(Kiri) Keadaan Antonio El Diablo Riano kini, (Kanan) Keadaannya dua dekad lalu. FOTO Agensi
(Kiri) Keadaan Antonio El Diablo Riano kini, (Kanan) Keadaannya dua dekad lalu. FOTO Agensi
Mexico City: Seorang penjenayah yang dikehendaki pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) selama hampir dua dekad didapati bekerja sebagai pegawai polis di Mexico, lapor Oddity Central.

Lelaki dikenali sebagai Antonio El Diablo Riano dikehendaki susulan insiden tembakan maut di Cincinnati.

Pada Disember 2004, empat hari sebelum Krismas, Antonion Riano bertengkar dengan seorang lelaki berusia 25 tahun di sebuah bar di Cincinnati, Ohio.

Pertengkaran mereka berterusan di luar premis di mana kamera litar tertutup (CCTV) menangkap Riano mengeluarkan pistol dan kemudian menembak lelaki lain di muka hingga maut.

Lelaki yang digelar El Diablo itu (bahasa Sepanyol yang bermaksud The Devil) kemudian melarikan diri dan berjaya melarikan diri dari pihak berkuasa walaupun diburu di seluruh negara.

Riano pergi melawat kakaknya di New Jersey sebelum menghilang semula sehingga kini hampir 20 tahun.

Sejak itu, dia kekal dalam senarai penjenayah paling dikehendaki AS, tetapi penyiasat berhenti mencarinya selepas beberapa tahun, sehingga baru-baru ini apabila seorang detektif menemui El Diablo melalui media sosial.

Namun, Paul Newton yang juga bekas timbalan kes itu pada 2004 yang kini bekerja untuk Pejabat Pendakwa Daerah Butler, mencari namanya di rangkaian media sosial Facebook, terkejut melihat foto lelaki yang sama yang dia mahu ditangkap kini bekerja sebagai pegawai polis di Oaxaca, Mexico.

"Saya seperti, 'Ya Tuhanku, dia ada!'. Saya masih samar-samar, sedikit lebih tua, tetapi itu adalah dia," kata Newton.

Penyiasat AS menghubungi pihak berkuasa Mexico dan mereka mengesahkan bahawa Riano sememangnya bekerja sebagai pegawai polis dengan Jabatan Polis Zapotitlan Palmas.

Mexico bersetuju menyerahkan Riano kepada marshal AS selepas menangkapnya, dan dia kemudian diterbangkan ke Ohio untuk dihukum dengan pembunuhan, satu hukuman yang boleh membawa hukuman penjara seumur hidup di AS.

Walaupun terdapat bukti video dia menembak Benjamin Beccera di Roundhouse Bar di Hamilton, Ohio dua dekad yang lalu, Riano terus menafikan jenayahnya, tetapi pendakwa raya mendakwa bahawa mereka tidak memerlukan pengakuannya.

"Kami mempunyai semua bukti yang kami perlukan dikumpulkan. Kami sudah mempunyai dakwaan langsung terhadapnya. Ia hanya menunggu untuk mencarinya," kata Mark Henson, seorang detektif mengenai kes itu pada tahun 2004.

Ditanya mengapa dia menjadi pegawai polis di Mexico, lelaki berusia 72 tahun itu berkata bahawa dia mahu membantu rakyat Mexico.

Tiada ulasan: