"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengkhianat lahanat: Penguat kuasa korup disyaki terima habuan RM2,500 lepas warga asing

FMT Reporters

Bayaran rasuah paling rendah adalah RM500 bagi warga Uzbekistan dan paling tinggi warga Bangladesh.
Antara suspek termasuk penguat kuasa yang ditahan reman kerana dipercayai terbabit sindiket membawa masuk warga asing tanpa mengikut pemeriksaan sepatutnya. (Gambar SPRM)
PETALING JAYA: Penguat kuasa korup disyaki terima rasuah RM500 hingga RM2,500 daripada sindiket yang membawa masuk kumpulan warga asing tanpa mengikut pemeriksaan sepatutnya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Terminal 1 dan 2.

Bayaran rasuah diberikan kepada penguat kuasa terbabit adalah berbeza mengikut kewarganegaraan.

“Bayaran rasuah ini paling rendah sekitar RM500 bagi warga Uzbekistan dan paling tinggi RM2,500 bagi warga Bangladesh. Manakala, bayaran berbeza bagi beberapa negara lain seperti Indonesia, China, Vietnam, Pakistan, India, Myanmar, selain Yemen.

Beberapa kod nama khas seperti ‘School boy, Salak, Limau, Laici, Karpet, Kicap, Roti canai, Junta, dan Ayam’ yang merujuk kepada kewarganegaraan tertentu turut digunakan penguat kuasa dan sindiket bagi mengelakkan komunikasi mereka dikesan, kata sumber Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tambah sumber, mereka juga turut menggunakan kod sulit iaitu ‘lembu’ merujuk bayaran rasuah diterima sindiket, manakala kod nama ‘durian’ merujuk upah pegawai penguat kuasa yang mengatur laluan ‘kaunter khas’.

“Pegawai penguat kuasa di kedua-dua terminal berkenaan akan menerima senarai nama serta gambar pasport kumpulan warga asing yang akan tiba ke negara ini menerusi aplikasi Whatsapp daripada sindiket.

Sebaik kumpulan warga asing itu tiba, mereka akan diarahkan untuk pergi ke kaunter tertentu bagi tujuan pelepasan masuk dan diberikan cop menetap selama 30 hari atau cop terbuka untuk menetap selama tujuh hari, katanya.

Sementara itu, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki, turut mengesahkan operasi sedang dijalankan di KLIA 1 dan KLIA 2 berhubung isu laluan kaunter khas serta tidak menolak kemungkinan akan ada tangkapan selanjutnya.

Menurutnya, pihak SPRM sedang mengesan pegawai penguat kuasa lain yang terlibat dan dijangka ramai lagi akan dipanggil untuk membantu siasatan.

Bagaimanapun, katanya, warga asing yang mendapat layanan ‘kaunter khas’ itu lesap dan sukar dikeşan.

Inilah yang menyebabkan penambahan lambakan pekerja tiada permit di negara ini. Mereka bukan datang untuk melawat, tetapi untuk mencari pekerjaan, katanya.

Semalam, 11 individu termasuk empat penguat kuasa direman SPRM kerana dipercayai terbabit sindiket membawa masuk warga asing tanpa mengikut pemeriksaan sepatutnya di KLIA Terminal 2.

Tiada ulasan: