"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terbongkar Mahiaddin sebenarnya tiada ‘jumloh’ SD mencukupi jadi PM

SITI NUR ZAWANI

Akhirnya terbongkar bahawa Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Tan Sri Mahiaddin Md Yasin sebenarnya tidak pernah mempunyai 115 Ahli Parlimen yang menyokongnya sebagai Perdana Menteri.

Ia dipercayai kerana terdapat pertindihan apabila beberapa Ahli Parlimen menandatangani SD sehingga dua atau tiga kali.

Kata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, kedudukan Mahiaddin ketika itu tidak jelas kerana dakwaan sudah peroleh 115 Akuan Bersumpah (SD) adalah bercanggah.

Ia sekaligus mendorong Yang di-Pertuan Agong pada waktu itu untuk membuat semakan semula.

Atas sebab itu, telah didapati Mahiaddin tidak mempunyai sokongan SD yang mencukupi untuk dilantik sebagai perdana menteri selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) pada November 2022.

“Apabila kedudukan tidak jelas, Mahiaddin kata ada 115, Anwar kata ada 112, ada orang tandatangan sekali, dua kali, tiga kali. Ada parti berbeza pendapat.

“Oleh itu, Tuanku (Agong pada waktu itu) terpaksa buka semula dan semak untuk yakinkan diri Tuanku.

“Sebab itu dalam Perlembagaan Persekutuan, dikatakan mengikut pandangan dia (Agong) setelah melihat, kemudian Tuanku panggil sidang (Majlis) Raja-Raja untuk bincang,” katanya kepada media selepas makan tengah hari hari ini.

Anwar yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) berkata, Majlis Raja-Raja dan Peguam Negara ketika itu Tan Sri Idrus Harun turut mempertikai jumlah SD berkenaan.

“Setakat saya faham pandangan Raja-Raja dan peguam negara masa itu yang dilantik oleh Muhyiddin mengatakan jumlah itu dipertikai, maka diserah kepada budi bicara Agong,” kata Anwar.

Mahiaddin, ketika berkempen pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Nenggiri baru-baru ini mendakwa beliau memiliki 115 SD selepas PRU15 dan menyatakan bahawa jumlah itu cukup untuk beliau menjadi Perdana Menteri.

Namun katanya, beliau tidak dipanggil oleh Tuanku Agong untuk mengangkat sumpah.

Tiada ulasan: