"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis tahan individu disyaki hina institusi diraja

Bernama

Polis menahan seorang lelaki kerana disyaki menghina institusi diraja di laman sosial Facebook.

Setiausaha Polis Diraja Malaysia (PDRM)Noorsiah Mohd Saaduddin berkata suspek berusia 42 tahun itu yang merupakan pemilik akaun Facebook bernama ‘Raja Hairun’, ditahan di Temerloh, Pahang, hari ini.

“Permohonan reman terhadap suspek di bawah Seksyen 117 Kanun Tatacara Jenayah akan dibuat di lokap berpusat Kuala Lumpur, esok.

“Siasatan dijalankan oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas, Bahagian D5, Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu Noorsiah menasihatkan masyarakat agar sentiasa menghormati institusi beraja yang telah dijamin oleh Perlembagaan, demi kestabilan negara, bangsa dan agama.

"Mana-mana individu atau pihak yang didapati dengan sengaja mengeluarkan sebarang kenyataan menghina dan memperlekeh institusi beraja akan diambil tindakan tegas," katanya.

- Bernama

Tiada ulasan: