"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tiada bukti sabotaj punca tragedi Double Six, menurut laporan nyahklasifikasi.

FMT Reporters

PETALING JAYA: Tiada bukti sabotaj, kebakaran atau letupan yang menjadi punca kemalangan tragik pesawat terhempas pada 1976 yang meragut nyawa Ketua Menteri Sabah ketika itu Fuad Stephens dan 10 yang lain, menurut laporan tragedi yang dinyahklasifikasi.

Menurut laporan itu, pesawat itu diselengara mengikut jadual dan terbang dengan had berat yang dibenarkan.

Bagaimanapun, kedudukan pusat graviti pesawat diluar had buritan kapal, kata laporan itu.

Kata laporan itu, jelas prosedur operasi yang dijalankan oleh juruterbang syarikat itu tidak mengikut standard profesional.

Tiada ulasan: