"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Aziz Bari nafi pernah cuba jatuhkan Peja sebagai MB Perak

Martin Vengadesan

Pemimpin DAP Perak Abdul Aziz Bari menafikan dakwaan Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu bahawa DAP cuba menjatuhkannya semasa Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan selepas menang pilihan raya 2018.

Aziz memberitahu Malaysiakini bahawa Ahmad Faizal, lebih dikenali sebagai Peja, sedang memutarkan naratif palsu apabila mendakwa dia cuba menjatuhkannya dan bertindak mengikut arahan Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming.

“Nga tidak pernah meminta saya menjatuhkan Peja sebagai MB Perak. Sebaliknya Nga meminta saya kekal sebagai pemain pasukan di bawah Peja.

“Perkataan yang sama kepada saya oleh (setiausaha agung DAP ketika itu) Lim Guan Eng yang memberitahu saya Peja beberapa kali berjumpa untuk membincangkan perkembangan di Perak.

“Jadi Lim dan Nga tidak pernah meminta saya menjatuhkan Peja,” kata Aziz.

Ahmad Faizal adalah menteri besar di Perak ketika pentadbiran PH namun berpaling tadah semasa Langkah Sheraton. Dia akhirnya digulingkan oleh Umno dalam gabungan baru.

Namun Ahmad Faizal dalam temu bual baru-baru ini mendakwa bahawa di Perak Aziz cuba menjatuhkannya ketika itu.

Aziz berkata dakwaan itu percubaan Peja memutar belit naratif.

“Malah pada bulan-bulan apabila khabar angin dan laporan mula tersebar, saya meminta pegawai saya untuk membuat temu janji dengan Peja.

“Tujuannya adalah untuk memadamkan khabar angin dan saya mencadangkan agar MB (Ahmad Faizal) dan saya mengadakan sidang akhbar bersama-sama.

“Tetapi Peja tidak pernah menjawab. Sebaliknya dia membenarkan khabar angin itu tersebar dan dia sendiri bercakap mengenainya dalam video semasa kempen di Tanjung Piai,” kata Aziz.

Kerajaan Perak yang diterajui oleh Ahmad Faizal adalah 'unik' dalam erti kata bahawa DAP mempunyai wakil rakyat yang lebih ramai berbanding Bersatu, dan Aziz Bari sebagai tokoh Melayu DAP di Perak, mungkin kelihatan menjadi saingan ketika itu.

Aziz mendakwa Ahmad Faizal tidak yakin dengan kedudukannya dan ini mungkin berlanjutan sehingga menghalangnya daripada berfungsi sebagai Exco negeri dengan berkesan

“Saya diberi portfolio pendidikan, persekitaran dan maklumat, antara lain.

“Sejurus selepas pengumuman portfolio saya pergi berjumpa dia untuk membincangkan bagaimana portfolio ini harus berfungsi.

"Tetapi dia bukan membantu saya, sebaliknya mengambil portfolio itu tanpa memberitahu saya," kata Aziz.

“Saya tidak tahu kenapa Peja tidak sukakan saya, saya tidak mengenalinya, malah saya tidak pernah berjumpa sebelum menjadi exco pada Mei 2018.

“Berkenaan dengan tuduhannya bahawa saya mahu menjatuhkannya, saya ingin menyatakan dengan tegas bahawa saya tidak pernah melakukannya seperti yang dirancang atau sebagainya.

"Saya tahu pemilihan MB adalah urusan parti dan parti yang menentukan," kata Aziz.

Katanya, Ahmad Faizal seolah-olah lupa bahawa Umno yang menjatuhkannya dan bukannya DAP.

Tiada ulasan: