"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penolong akauntan Kesedar disyaki songlap RM24.8 juta

Nor Fazlina Abdul Rahim
nfazlina@nstp.com.my

Kota Bharu: Penolong akauntan Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) ditahan dipercayai melakukan pecah amanah sebanyak RM24.8 juta sejak lapan tahun lalu.

Suspek lelaki berusia 37 tahun itu ditahan jam 12.21 tengah malam tadi oleh sepasukan pegawai dan anggota dari Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gua Musang.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Muhamad Zaki Harun berkata, suspek ditahan di rumahnya di bandar Gua Musang dan kini direman tujuh hari bermula hari ini.

Katanya, tangkapan itu dilakukan susulan pihaknya menerima laporan polis petang semalam berkait kehilangan salah laku yang dibuat kakitangan Kesedar.

"Salah laku itu berhubung kehilangan wang kerajaan yang diuruskan oleh Bahagian Kewangan Kesedar melalui Kumpulan Wang Amanah dan Kumpulan Wang Pembangunan dari tempoh Disember 2016 hingga Mei 2023.

"Hasil siasatan awal yang dibuat oleh polis mendapati kejadian salah laku ini dilakukan oleh suspek yang juga penolong akauntan sejak 2016 hingga Mei 2023.

"Suspek membuat pemindahan wang dari akaun Kumpulan Wang Pembangunan dan Kumpulan Wang Amanah milik Kesedar ke akaun syarikat miliknya membabitkan jumlah keseluruhan transaksi adalah sebanyak RM24,800,189.73 meliputi 194 transaksi," katanya menerusi kenyataan media di sini hari ini.

Katanya, suspek yang direman seminggu disiasat mengikut Seksyen 408 Kanun Keseksaan.

Tiada ulasan: