"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahkamah: Pegawai jabatan air terima rasuah RM1 juta setahun

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang bekas kakitangan Jabatan Air Negeri Sabah memberitahu Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu bahawa kontraktor di Beaufort memberi rasuah kepada pegawai hampir RM1 juta setahun untuk mendapatkan kontrak.

Suhaimi Asbullah, yang bertugas di Beaufort sebagai jurutera ketika itu, memberitahu kontraktor memberi rasuah dalam bentuk menerusi “skim sumbangan”.

Rasuah berjumlah RM800,000 hingga RM1 juta dibayar kontraktor untuk mendapatkan 40 hingga 50 kontrak setahun.

Menurut The Borneo Post, Suhaimi memberitahu, jabatan di Beaufort menerima hingga 40% lebih banyak peruntukan selepas “skim sumbangan” diperkenal.

Suhaimi berkata, kontraktor di Beaufort tidak membantah skim itu kerana mereka mendapat manfaat daripadanya.

“Mereka akan terus mendapatkan projek tanpa melalui proses tender terbuka,” katanya dalam perbicaraan rasuah Jabatan Air Negeri Sabah di hadapan Hakim Abu Bakar Manat.

Suhaimi berkata, wang daripada kontraktor tersebut biasanya diberikan kepada seorang lelaki yang hanya dirujuk sebagai “Teo”.

“Biasanya, ia akan dihantar rumah Teo. Saya tahu di mana tetapi saya tidak pasti alamatnya,” katanya yang memberitahu wang itu diletakkan dalam beg.

Bekas pengarah Jabatan Air Negeri Sabah, Ag Mohd Tahir Ag Mohd Talib, 58, sedang dibicarakan bersama isterinya, Fauziah Piut, 55, dan bekas timbalan pengarah jabatan tersebut, Lim Lam Beng, 66.

Ketiga-tiga mereka pada 29 Dis 2016 mengaku tidak bersalah atas 37 pertuduhan pengubahan wang RM61.57 juta.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Haresh Prakash Somiah dan Mahadi Abdul Jumaat, manakala Tahir dan Fauziah diwakili oleh Priskila Akwila Sinem dan Fareez Salleh.

Lim diwakili oleh Tan Hock Chuan, Baldev Singh, Karpaljit Singh, dan Calvin Wong.

Perbicaraan itu ditangguhkan sehingga 20 Jun.

Tiada ulasan: