"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gempar! 12 orang cedera akibat penumpang buka pintu kecemasan pesawat

WAN SITI AMINAH

Kira-kira 200 penumpang berdepan detik cemas setelah seorang lelaki bertindak membuka pintu kecemasan pesawat sebelum mendarat.

Difahamkan, ketika kejadian berlaku, pesawat tersebut sedang terbang di udara pada ketinggian 700 kaki dengan kelajuan 334 kilometer sejam.

Satu tindakan berani mati, lelaki itu membuka pintu kecemasan tersebut secara manual dalam waktu dua minit sebelum pesawat mendarat.

Akibat daripada kejadian yang mengejutkan itu, beberapa orang penumpang didapati berdepan dengan kesukaran untuk bernafas.

Malah, seramai 12 orang mangsa terpaksa dikejarkan ke hospital sejurus sahaja pesawat mendarat kerana mengalami kecederaan ringan.

Un pasajero de un avión de Asiana Airlines abrió una puerta de salida de emergencia en pleno vuelo, antes de aterrizar en Corea del Sur. Doce pasajeros fueron hospitalizados con dificultades respiratorias. pic.twitter.com/slR1LRPIpV

— ☛ Momentos Virales ☛ (@momentoviral) May 26, 2023

Jurucakap Asiana Airlines berkata, ketika pintu dibuka, pesawat sedang menghampiri landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Daegu, Korea Selatan.

Menurutnya, lelaki yang berusia 30-an itu bakal dikenakan tindakan kerana melakukan kesalahan yang melanggar undang-undang.

“Seorang penumpang yang duduk berhampiran pintu kecemasan bertindak membuka pintu secara manual dengan menyentuh tuil.


“Mana-mana individu yang membuka pintu pesawat tanpa kebenaran boleh dihukum penjara maksimum sehingga 10 tahun,” katanya.

Untungnya, pesawat itu selamat mendarat dan lelaki berkenaan terus ditahan pihak berkuasa untuk disoal siasat.

Tiada ulasan: