"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar akan buat ‘pembersihan’ selepas PRN

Elill Easwaran

PETALING JAYA: Perdana Menteri Anwar Ibrahim difahamkan akan merombak Jemaah Menteri selepas PRN, namun terlebih dulu melaksanakan “pembersihan” melibatkan jawatan kanan awam, menurut sumber terdekat PKR.

Sumber yang enggan didedahkan identitinya, berkata Anwar berhasrat menyingkirkan ahli Jemaah Menteri tidak berprestasi, selain berkemungkinan memberi keutamaan pembersihan di beberapa kementerian dengan menukar ketua setiausaha dan ketua pengarahnya.

“Anda boleh menukar kerajaan, anda boleh menukar menteri, tetapi jika anda tidak menukar orang yang di dalam, tidak akan ke mana.

“Menteri tertentu, terutama dari Pakatan Harapan, tidak mengetahui apa yang mereka sedang lakukan sekarang, justeru perlu ada pembersihan,” kata sumber itu.

Bagaimanapun, sumber berkata, melaksanakan perubahan di peringkat kementerian tidak memberi banyak perbezaan, jika pegawai tidak kompeten masih berada dalam perkhidmatan awam.

“Ia merupakan pendekatan dari bawah ke atas. Apa guna menukar menteri kalau anda tidak menukar sistem?” katanya.

Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah, dan Terengganu perlu mengadakan PRN yang dijangka berlangsung pada Julai.

Menteri Besar Negeri Sembilan Aminuddin Harun, dilaporkan bersama rakan sejawat termasuk ketua menteri di Selangor, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah, dan Terengganu, bersetuju membubarkan Dewan Undangan Negeri masing-masing hampir serentak.

Timbul khabar angin rombakan Jemaah Menteri selepas sambutan Tahun Baharu Cina, pada Februari lalu, namun Anwar menafikan hal itu sambil menyatakan perkara itu sengaja dibuat serta disensasikan beberapa pihak bagi mencetuskan ketegangan dalam PH.

Tiada ulasan: