"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas pengarah tak pernah tolak wang saya, saksi beritahu mahkamah

FMT Reporters
PETALING JAYA: Bekas pengarah Jabatan Air Negeri Sabah, Ag Mohd Tahir Ag Mohd Talib, tidak pernah menolak sebarang wang yang diberikan oleh seorang kontraktor selama lebih dari 10 tahun, Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu diberitahu hari ini.

Menurut laporan The Borneo Post, Wong Kok Vui @ Michael berkata tidak ada perjanjian dengan Tahir mengenai jumlah wang yang harus diberikan kepada pengarah jabatan air pada masa itu dari 2004 hingga 2015.

“Saya hanya boleh menganggarkan jumlah yang saya berikan kepadanya adalah sekitar RM1.35 juta (setiap tahun),” kata saksi itu apabila disoal Timbalan Pendakwa Raya Mahadi Abdul Jumaat.

Setiap kali dia memberi wang itu, Tahir mengucapkan terima kasih, kata Wong.

Dia juga berkata Tahir tidak pernah menolak wang tersebut.

The Borneo Post melaporkan bahawa, semasa disoal oleh peguam Priskila Akwila, Wong berkata bahawa RM16.2 juta yang diberikan kepadanya kepada Tahir dari tahun 2004 hingga 2015 adalah secara sukarela. Dia menafikan bahawa pengarah itu meminta “komisen” 30% atas kontrak yang diberikan kepada firma Wong.

Wong berkata dia sentiasa memberikan wang kepada Tahir apabila tidak ada orang lain di sekeliling, dan dia tidak membuat sebarang rekod berkait “sumbangan” itu.

Wong bersetuju dengan Priskila bahawa dia tidak mempunyai bukti, penyata, atau saksi yang menyokong dakwaannya bahawa dia memberikan wang kepada Tahir.

“Betul. Jika saya membuat sebarang rekod, ia akan menjadi perkara yang buruk bagi saya kerana itu adalah suatu kesalahan.”

Wong juga berkata, jabatan daerah dan jurutera yang menentukan projek yang bakal diberikan kepada kontraktor, bukan Tahir.

Saksi itu menambah bahawa dia harus mengikut setiap arahan yang diberikan oleh Jurutera Bahagian Kota Kinabalu, Jabatan Air Negeri Sabah, Teo Chee Kong.

Tahir, 58, dibicarakan bersama isterinya, Fauziah Piut, 55 tahun, dan bekas timbalan pengarah Jabatan Air negeri, Lim Lam Beng, 66.

Mereka bertiga mengaku tidak bersalah pada 29 Dis 2016 terhadap 37 pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan RM61.57 juta.

Teo, yang juga bekas timbalan pengarah jabatan tersebut, pada mulanya adalah salah seorang suspek utama dalam kes ini. Dia telah dibebaskan daripada 146 pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan RM32.93 juta pada Mac 2022.

Tiada ulasan: