"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MCA: Pengaruh PAS, DAP perlu kepada kesatuan

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang pemimpin MCA berkata perpaduan nasional harus lebih ditekankan susulan perkembangan pengaruh PAS dan DAP yang kini menjadi blok terbesar dalam politik negara.

Naib Presidennya Ti Liar Ker, mendakwa kebangkitan dua parti itu telah membangkitkan semula ketakutan dalam kalangan masyarakat dan syak wasangka berdasarkan sejarahnya.

Susulan itu, bekas timbalan menteri perpaduan negara menyambut baik seruan perpaduan dibangkitkan Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah dalam titahnya pada sambutan Minggu Perpaduan Negara di Kuching, Sarawak hari ini.

Baginda bertitah rakyat Malaysia harus menjunjung perpaduan sebagai aset utama negara dan mengurangkan perbezaan serta jurang kaum, dan agama.

Ti berkata, peringatan supaya setiap kelompok masyarakat bekerjasama dan memupuk pemikiran positif disifatkan tepat.

Beliau berkata, wujud kesan serius daripada kebangkitan dua blok politik berbeza didominasi PAS dan DAP, susulan perpecahan dalam Umno dan pakatan politik strategiknya.

Menurutnya, kebangkitan dua parti itu juga secara tidak langsung mengundang ketakutan, syak wasangka, dan kebimbangan antara satu sama lain akibat retorik, tindakan serta sikap masa lalu.

Beliau berkata, pada masa lalu dua parti terbabit telah meletakkan diri mereka sebagai “wakil ekstremisme Melayu luar bandar dan cauvinisme Cina bandar”.

PAS dengan 43 kerusi adalah parti terbesar di Dewan Rakyat, manakala DAP diwakili 40 wakil rakyat.

Meskipun kedua-duanya pernah bergabung dalam Pakatan Rakyat, namun mereka sering bertelagah antara satu sama lain dengan pemimpin PAS berulang kali mengatakan DAP sebagai “pro komunis” dan “Islamofobia”.

PAS kini berada dalam Perikatan Nasional (PN) bersama Bersatu yang mempunyai 31 kerusi.

DAP pula parti terbesar dalam Pakatan Harapan (PH) yang membentuk kerajaan perpaduan dengan BN, Gabungan Parti Sarawak (GPS), Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan beberapa parti kecil.

Tiada ulasan: