"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRN: Ezam akan bertanding di Klang

Malaysiakini 

Ezam Mohd Noor mengumumkan akan bertanding di kampung halamannya di Klang pada pilihan raya negeri (PRN) Selangor tahun ini.

Ezam akan bertanding bagi mewakili Parti Rakyat Malaysia (PRM) dan menerajui usaha parti itu untuk mencipta nama di Selangor.

"Saya terima keputusan parti untuk memikul tanggungjawab ketuai jentera negeri Selangor dan saya sendiri bertanding di tempat kelahiran saya di Klang dalam PRN Selangor kali ini.

"Mulanya saya keberatan kerana tidak pernah bertanding DUN sebelum ini," kata Ezam.

Ezam dahulunya adalah ahli Umno sebelum mula dikenali sebagai aktivis Reformasi bersama PKR.

Dia meninggalkan PKR dan menyertai semula Umno semasa pentadbiran Najib Razak.

Malah dia dilantik sebagai ahli Dewan Negara tetapi pada 2016, dia meninggalkan Umno buat kali kedua. Selepas dilihat rapat dengan NewGen, dia menyertai PRM.

"Parti melihat keperluan sediakan kepada pengundi satu alternatif saingi dua koalisi besar yang bertembung sekarang.

"Ada yang mengingatkan bersaing menentang dua koalisi besar sedangkan PRM kecil dan risiko kekalahan. Menang,kalah itu soal kecil dalam perjuangan," katanya.

PRM pada asalnya ditubuhkan pada tahun 1955 dan menjadi terkenal sebagai sebahagian daripada gabungan Barisan Sosialis dengan Parti Buruh Malaysia.

Bagaimanapun, ia kehilangan arah susulah penahanan anggotanya di bawah ISA berulang kali pada 1960-an dan 1970-an, sebelum akhirnya bergabung dengan Parti Keadilan Nasional pada 2002 yang membentuk PKR hari ini.

Sekumpulan penentang yang menentang penggabungan itu kemudian menghidupkan semula parti itu melalui cabaran undang-undang.

Bagaimanapun ia tidak mendapat sebarang kekuatan dan semasa pilihan raya umum baru-baru ini. Ezam adalah antara 16 calon PRM untuk parlimen, yang kesemuanya kehilangan deposit pertandingan.

Tiada ulasan: