"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRN: Anwar tepis dakwaan ‘gelombang PN’ di 6 negeri

Dineskumar Ragu

SEBERANG JAYA: Pengerusi Pakatan Harapan, Anwar Ibrahim menepis dakwaan Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan bahawa Perikatan Nasional (PN) akan mengatasi gabungan dalam kerajaan perpaduan pada PRN enam negeri 12 Ogos ini.

Perdana menteri menyifatkan dakwaan itu “kenyataan politik” semata-mata memandangkan sambutan hangat diterimanya daripada rakyat Kedah dalam beberapa acara semalam menunjukkan sebaliknya.

“Saya di Kedah semalam (untuk beberapa acara). Sambutan itu luar biasa…baik. Kita tidak boleh nafikan. Tetapi, akhirnya rakyat harus memilih pertama, politik stabil yang menolak politik pelampau dan ekstrem dan juga memacu pertumbuhan ekonomi.

“Itu saya telah jelaskan kejayaan kita (kerajaan perpaduan) dalam bidang itu (menguruskan ekonomi),” katanya selepas Persidangan Kebangsaan Ekonomi Malaysia ke-16 Universiti Kebangsaan Malaysia di sini.

Semalam, Takiyuddin dipetik Berita Harian berkata, gelombang PN di enam negeri memberi isyarat jelas kerajaan perpaduan akan turun takhta pemerintahan bulan ini susulan sambutan sangat positif daripada penyokong.

Ada banyak lagi PAS perlu minta maaf

Mengulas permohonan maaf PAS kepada Presiden Gerakan, Dominic Lau kerana diminta meninggalkan ceramah PN baru-baru ini, Anwar berkata, ia hanya satu daripada banyak permohonan maaf yang perlu dilakukan PAS.

Beliau menyindir PAS “banyak yang patut diminta maaf lagi”, tanpa mengulas lanjut.

Semalam, Takiyuddin mewakili PAS memohon maaf kepada Lau yang diminta meninggalkan ceramah Perikatan Nasional di Sungai Dua Selasa lalu oleh Setiausaha PAS Pulau Pinang, Iszuree Ibrahim.

Setiausaha agung PAS itu berkata, Lau sepatutnya diterima dan dilayan sebagai tetamu, mengikut prinsip Islam.

Tiada ulasan: