"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dengan gaya ‘gangster’ ahli GISBH masuk mahkamah

SITI NUR ZAWANI

Pagi tadi seorang anggota kumpulan Global Ikhwan Service and Business Holdings (GISBH) dituduh di mahkamah atas dakwaan mengugut jenayah bekas ahli jemaah yang keluar daripada organisasi itu.

Individu yang memiliki tiga isteri dan 10 anak itu didakwa melakukan kerja-kerja ‘memburu’ dan mengugut mana-mana ahli yang keluar organisasi.

Di mahkamah, tertuduh berusia 39 tahun didakwa menakutkan secara jenayah terhadap seorang wanita berusia 25 tahun dengan ugutan, ‘kita tunggu … kami tahu dekat mana rumah, suami dan keluarga’.

Dia didakwa mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum penjara maksimum dua tahun, atau denda, atau dengan kedua-duanya

Dalam pada itu, klip video berdurasi enam saat ketika tertuduh hadir ke mahkamah menjadi perhatian media.

Tertuduh yang dilihat mengenakan ‘hoodie’, memakai topi, mask, serta bercermin mata hitam, berjalan seorang diri menuju ke bilik mahkamah sambil kedua tangannya di dalam poket baju.

Gaya berjalan yang dikatakan seperti “gangster” itu menjadi bualan pengguna media sosial.

Ramai menyatakan rasa kurang senang kerana tertuduh sepertinya angkuh dan tidak insaf dengan apa yang berlaku.

“Terpaling gangster ke tu tangan masuk kocek?”. Demikian antara komen ditinggalkan pengguna.

Dalam perkembangan lain, identiti individu tersebut yang juga RPU dalam organisasi iaitu singkatan bagi Remaja Pembela Ummah, didedahkan laman Facebook Scam No One.

Menurut pendedahan tersebut, individu yang dikenali sebagai Tuan Reza didakwa menjalankan kerja memukul bekas ahli, melakukan penganiayaan seperti membocorkan tayar dan merosakkan cermin kereta ahli yang keluar organisasi.

Tiada ulasan: