"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dua anggota polis digantung kerja berkaitan kes ketum, dadah

Muhammad Zulsyamini Sufian Suri
bhnews@bh.com.my

IPOH: Dua anggota polis di negeri ini yang disyaki terbabit memproses dan penyalahgunaan ketum selain kesalahan berkaitan dadah susulan serbuan ke atas sebuah rumah di Tanjung Rambutan pada Jumaat lalu, sudah digantung kerja.

Ketua Polis Perak, Datuk Azizi Mat Aris ketika mengesahkannya berkata tindakan ke atas anggota berpangkat koperal berusia 41 tahun dan koperal sokongan berusia 39 tahun itu bermula hari ini.

"Kita sudah jalankan siasatan di bawah Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan juga Seksyen 30(3) Akta Racun 1952, dan tindakan akan diambil pada subjek yang juga terdiri daripada kalangan warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang kita kenali.

"Langkah pertama yang kita ambil ialah gantung kerja. Dua orang ini sudah pun ditahan kerja bermula hari ini," katanya selepas Majlis Meraikan 186 Pesara dan Bakal Pesara Polis Kontinjen Perak Tahun 2024 di Dewan Bankuet, Bangunan Perak Darul Ridzuan, di sini, hari ini.

Azizi berkata tempoh reman bagi suspek kes berkenaan yang berakhir esok akan dilanjutkan jika terdapat keperluan bagi melengkapkan siasatan.

"Tempoh reman tamat esok (Khamis). Kalau perlu lagi untuk siasatan, kita akan rujuk (reman) atau bawa kepada pertuduhan sekiranya siasatan sudah lengkap," katanya.

Terdahulu tular di media sosial kes tangkapan membabitkan tujuh anggota pangkat rendah oleh Cawangan Risikan dan Operasi Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman di sebuah rumah di Tanjung Rambutan.

Serbuan sekitar jam 10.48 pagi Jumaat lalu itu, mendapati anggota yang ditahan terbabit dengan aktiviti memproses dan menjual air ketum selain menjalankan perniagaan rokok tidak bercukai.

Ada juga anggota yang ditahan disyaki terbabit dengan aktiviti perjudian dalam talian.

Tiada ulasan: