"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pejabat MB nafi dakwaan Sanusi pergi bercuti ketika Kedah dilanda banjir

‘Betul beliau di luar negara tapi…’- Pejabat MB Kedah jawab dakwaan Sanusi bercuti ketika banjir

SITI NUR ZAWANI

Pejabat Menteri Besar Kedah menafikan dakwaan Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor sedang bercuti di luar negara bersama isteri dalam keadaan beberapa daerah di negeri itu dilanda banjir dan ribut.

Pejabat itu dalam satu kenyataan mengakui Menteri Besar Kedah sememangnya sedang berada di luar negara, namun bukan atas tujuan bercuti atau melancong,” katanya lagi.

“Ini kerana satu projek alternatif akan dijalankan di Langkawi untuk mendapatkan bekalan air dari sumber bawah tanah bagi memenuhi keperluan pengguna di Pulau Permata Kedah itu sehingga tahun 2040. 

“Projek itu adalah di bawah Bahagian Bekalan Air, Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (NRECC). 

“Projek membina empangan air bawah tanah di Langkawi yang dijangka siap pada tahun 2028 ini adalah yang pertama di Asia Tenggara,” kata kenyataan itu.

Pejabat itu berkata, turut serta dalam lawatan sambil belajar itu ialah beberapa staf pengurusan dan teknikal Lembaga Sumber Air Negeri Kedah (LSANK).

Lawatan berkenaan dimaklumkan sudah diatur lama iaitu selepas keputusan dibuat dalam mesyuarat LSANK bertarikh 1 April 2024.

Delegasi Kerajaan Negeri Kedah yang diketuai Sanusi telah berangkat ke Jepun pada 17 September lalu iaitu beberapa hari sebelum banjir teruk melanda Kedah.

Tambahnya, walaupun berada jauh di luar negara, Sanusi sentiasa mengikuti perkembangan bagi memastikan beban bencana yang dihadapi oleh semua mangsa banjir Kedah ditangani dengan cepat dan berkesan. 

“Adalah sangat tidak bertanggungjawab untuk fitnah disebar dalam keadaan kita menghadapi musibah seperti ini walau atas apa tujuan sekalipun,” katanya lagi

Terdahulu, kemunculan kenyataan media dari Menteri Besar Kedah hanya selepas lebih tiga hari banjir melanda, mengundang persoalan ramai.

Tiada kemaskini termasuk gambar Pengerusi Perikatan Nasional (PN) negeri itu turun meninjau kawasan dilanda banjir atau menziarahi mangsa di pusat pemindahan sementara (PPS) .

Kelibat Sanusi yang tidak kelihatan meredah banjir menemui mangsa bencana setakat ini turut dibangkitkan penduduk tempatan.

Tiada ulasan: