"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Matlamat PAS tarik bukan Melayu bergantung pada ulamanya

Mikha Chan

PETALING JAYA: Sebarang peluang PAS membina sokongan di kalangan bukan Melayu terletak di tangan ulamanya, kata seorang penganalisis.

Mengulas mengenai matlamat parti itu baru-baru ini yang mahu menarik sokongan bukan Melayu, Syaza Shukri dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berkata tanggungjawab terletak pada Majlis Syura Ulama PAS untuk secara proaktif menggerakkannya ke arah lebih inklusif.

“Jika itu berlaku, saya rasa mereka boleh mendapat sokongan orang bukan Islam. PAS menyedari bahawa impiannya untuk merampas Putrajaya bergantung kepada memikirkan bagaimana untuk memenangi hati orang bukan Islam.

“Walaupun penduduk bukan Melayu semakin berkurangan, sokongan PAS daripada orang Melayu juga terhad.

Satu-satunya cara untuk membentuk kerajaan persekutuan adalah dengan meyakinkan Sabah dan Sarawak dan melakukan semua yang boleh untuk meyakinkan rakyat bahawa PAS benar-benar untuk semua, katanya.

Sementara itu, Azmil Tayeb dari Universiti Sains Malaysia mengingatkan agar tidak melihat PAS hanya dari segi sikap terbuka pemimpinnya.

“Untuk memahami PAS, anda perlu memisahkan postur daripada terasnya. Parti boleh mengunjurkan apa sahaja yang dimahukan asalkan teras ideologinya utuh atau tidak terjejas teruk.

Teras ideologi ini ditetapkan oleh ulama dalam majlis syura yang biasanya tidak muncul di khalayak ramai. Lagipun, PAS adalah gerakan sosio-politik yang didorong oleh ideologi dan lebih daripada sekadar parti politik, katanya kepada FMT.

Azmi dan Syaza mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man baru-baru ini yang menggesa anjakan paradigma dalam sayap pemuda parti itu dan menumpukan perhatian untuk menarik sokongan orang bukan Melayu supaya parti itu berada dalam kedudukan menerajui kerajaan persekutuan.

Berucap pada muktamar sayap di Pahang, beliau berkata ia mungkin mengambil masa 10 hingga 20 tahun.

Kejayaan kita hari ini adalah hasil benih yang ditanam 10 hingga 20 tahun lalu dan benih yang kita tanam hari ini akan berhasil 10 hingga 20 tahun dari sekarang, katanya.

Bagaimanapun, Azmi Hassan dari Akademi Nusantara berkata cita-cita Tuan Ibrahim dalam jangka masa 20 tahun yang ditetapkannya terlalu panjang dari segi politik.

Saya fikir ia adalah rancangan jangka panjang. Sepuluh tahun dalam politik untuk mendapatkan sokongan bukan Melayu kepada PAS? Saya tidak fikir ia berdaya maju, kerana politik berubah, katanya kepada FMT.

Azmi juga menolak dakwaan Tuan Ibrahim bahawa kekuatan PAS hari ini adalah hasil usahanya 20 tahun lalu, sebaliknya berkata ia datang daripada kelemahan Umno.

Jangka masa politik biasanya berkisar antara dua dan tiga tahun, bukan 10 hingga 20 tahun, katanya sambil menyatakan bahawa Parti Buruh UK, yang diketuai oleh Perdana Menteri Keir Starmer, mengambil alih kerajaan negara itu selepas tiga tahun kepimpinannya.

Saya rasa PAS sedang memujuk (dirinya sendiri) atas ketidakmampuannya merebut pengundi bukan Melayu. Ia telah menetapkan garis masa satu hingga dua dekad sebagai alasan untuk tidak berada dalam kerajaan persekutuan.

Tiada ulasan: