"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Henti bagi ‘musang jaga reban ayam’

FMT Reporters

Bekas menteri Rafidah Aziz berkata ketirisan, salah urus, dan salah guna dalam Laporan Ketua Audit Negara menunjukkan integriti dalam negara terhakis dengan serius.

Bekas menteri Rafidah Aziz berkata tiada sektor dalam masyarakat di negara ini yang tidak dicemari dengan ‘toksik salah guna kuasa’.
PETALING JAYA: Bekas menteri Rafidah Aziz berkata ketirisan, salah urus, dan salah guna yang dikenalpasti dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) menunjukkan budaya integriti di Malaysia terhakis dengan serius.

Rafidah berkata sangat mengejutkan apabila laporan itu menunjukkan betapa seriusnya kehilangan integriti dalam masyarakat hari ini, dengan hampir tiada sektor yang kelihatan tidak dicemari ‘toksik salah guna kuasa’.

Beliau dalam satu kenyataan berkata: “Laporan audit terbaru mendedahkan penyelewengan daripada tadbir urus baik yang melibatkan berbilion ringgit, dan semuanya adalah dana awam. Ketirisan, penyelewengan, dan kecurian seperti itu mesti ditangani dengan serius.

“Ada di antara mereka yang kita letak kepercayaan untuk menjaga bahagian utama kepentingan negara tetapi mengkhianati kepercayaan itu. Mereka didapati cuai, lalai, tidak cekap, dan secara terang-terangan rasuah, dengan penyalahgunaan kuasa yang jelas.

Kita perlu menghentikan amalan ‘musang menjaga reban ayam’, dan menyemai dalam struktur pendidikan yang lebih luas budaya integriti, yang sedang terhakis dengan serius.

Bekas menteri perdagangan antarabangsa dan industri dalam kerajaan Dr Mahathir Mohamad itu juga, mencadangkan untuk menyemak semula prosedur sedia ada, amalan perolehan, titik kuasa, dan proses membuat keputusan.

Rafidah juga menggesa untuk menghentikan penubuhan lembaga dan agensi baru yang merangkumi pelbagai subsektor dan aktiviti. Agensi dan orang yang dikenal pasti dalam laporan audit juga perlu disiasat, katanya.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sedang menyiasat aduan mengenai pengurusan Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia (HRD Corp); laporan audit berkata tindakan dan keputusan pengurusan tidak mematuhi prosedur dan gagal melindungi kepentingan syarikat.

LKAN juga mendedahkan penyalahgunaan dana RM373,516 oleh dua pemegang amanah Majlis Profesor Negara untuk membiayai operasi dua syarikat di mana mereka memiliki pegangan saham.

Projek lain yang menjadi tumpuan adalah projek River of Life di Lembah Klang; kerugian RM286.3 juta oleh Mara Inc; kerugian RM181.5 juta oleh MRT Corp pada 2023 dan kerugian terkumpul RM57 bilion sejak 2011.

Tiada ulasan: