"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jika Tuhan berkehendak: Indahnya pemergian Eng Kook Kit

Noor Hidayah Tanzizi
hidayah.tanzizi@hmetro.com.my
NUR Jannah (kiri) bersama suami, bapa dan ibunya. FOTO Ihsan Nor Jannah Eng
NUR Jannah (kiri) bersama suami, bapa dan ibunya. FOTO Ihsan Nor Jannah Eng
Shah Alam: "Alhamdulillah, arwah papa melafazkan kalimah syahadah dengan kerelaan dirinya bulan lalu dan setiap kali saya baca al-Quran serta Yasin, papa akan menunjukkan reaksi mahu mendengar," kata Nur Jannah Eng Abdullah.

Nur Jannah Eng adalah kakitangan anak syarikat Media Prima Berhad (MPB), WowShop, yang kehilangan bapa tersayang, Eng Kook Kit@Sin Kook Chia, 85, kelmarin kerana masalah paru-paru dan pendarahan pada otak.

Warga emas itu memeluk Islam secara rasmi pada 18 September lalu ketika mendapatkan rawatan di Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Cheras dengan kerelaan dirinya.

Berkongsi mengenai bapanya, Nur Jannah Eng berkata, bapanya terjatuh di rumah pada awal September lalu dan pemeriksaan mendapati berlaku pendarahan di otaknya selain paru-paru lelaki itu juga mempunyai masalah.

Menurutnya, disebabkan faktor usia pembedahan otak tidak dapat dilakukan dan keadaan itu juga menyebabkan bapanya terlantar serta bergantung dengan susu sahaja sebelum menghembuskan nafas terakhir.

"Beberapa hari ketika baru dimasukkan ke hospital arwah papa masih boleh bercakap dan tidak menggunakan bantuan pernafasan. Sebelum melafazkan kalimah syahadah, berulang kali suami (Syed Amali Zawawi Syed Abdul Zahid) tanya papa dan dengan jelas papa cakap dia mahu (memeluk Islam).

"Suami ajar papa lafaz syahadah dan dengan jelas arwah memahami Allah SWT itu satu dan Nabi Muhammad SAW itu adalah pesuruh Allah pada 10 September. Papa memeluk Islam secara rasmi selepas ustaz dari Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) datang ke hospital pada 18 September lalu.

"Perkataan pertama papa selepas selesai mengucapkan kalimah syahadah adalah 'Alhamdulillah'. Arwah menyebut Alhamdulillah dan Allah dengan sangat jelas dan lancar," katanya ketika dihubungi Harian Metro, di sini, hari ini.

Katanya, sebelum ini bapa seorang free thinker (pemikir bebas) namun apabila lelaki itu berbual dengan suami, perbualan itu akan diselitkan mengenai Islam dan mengakui ibu serta abangnya juga menerima keputusan Eng untuk memeluk Islam.

"Selepas dibenarkan pulang, kami sepakat hantar papa ke pusat penjagaan kerana papa perlukan perhatian perubatan sepenuh masa tetapi setiap hari saya dan suami datang ke sana untuk berjumpa papa.

"Saya akan beritahu papa yang saya mahu bacakan Yasin dan al-Quran, papa akan menganggukkan kepalanya serta dia juga menunjukkan reaksi mahu mendengar bacaan itu.

"Kemudian saya akan terjemahkan dalam bahasa Inggeris dan Cina. Saya cakap dengan papa, nama saya Jannah iaitu syurga dan kita beriman dengan Allah kita selamat dan papa cakap bukan dia saja tetapi semua akan selamat," katanya yang memeluk Islam sejak 12 tahun lalu.

Dia yang menetap di Desa Subang Permai, di sini, berkata, walaupun bapa tiada peluang untuk belajar agama dengan keadaannya namun lelaki itu sentiasa menyebut Allah dan Alhamdulillah dengan jelas biarpun dirinya semakin lemah.

"Memang sedih dengan pemergian papa tetapi saya bersyukur papa sempat mengucapkan kalimah syahadah dalam keadaan sedar dan atas kemahuan dirinya sendiri. Alhamdulillah keluarga juga menerima perkara itu.

"Keluarga arwah papa dan mama juga ada datang menziarahi jenazah papa. Mama dan abang juga datang ziarah papa," katanya memaklumkan jenazah bapanya akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Seksyen 21, di sini.

Tiada ulasan: