"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mansuhkan ISA: Anti ISA sebahagian daripada agama

Fahri Abdullah al-Masri

Seringkali watak-watak kritikal dalam perjuangan dipandang dengan penuh kehinaan. Misalnya, dalam masyarakat yang masih lemah akal dan tempang fikiran ini, kita akan bertembung dengan soalan berikut.

"Berbelas tahun Said Zahari di dalam penjara. Baru dia dinobatkan sebagai pejuang," kata seorang teman. "Awak apa yang ada?"

Kebanyakan soalan ini menyinggah ke benak kita ini datang daripada kaum wanita. Tak kurang juga, kaum lelaki bersifat demikian. Semua soalan ini semakin melemahkan semangat juang.

"Tak kasihankah kepada keluarga, isteri dan anak-anak bila kena tahan ISA?" tanya seorang teman lagi.

Di kuliah, kalau menyanggah Hal Ehwal Universiti dan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) soalan ini pula yang akan menjengah, "Tak takutkah kalau-kalau pinjaman PTPTN ditarik balik? Tak takutkah kalau dibuang universiti?"

Akhirnya, dalam pergelutan kita membela kebenaran dan melawan kezaliman pemerintah, maka kita pula yang dipersalahkan oleh teman-teman.

Jika musuh yang bercakap begini tak terasa pedih amat hingga bisanya tertikam di hujung hati. Tapi, yang mengucap hal ini adalah rakan-rakan dan teman rapat kita sendiri.

Tidak dinafikan bahawa mereka ini berkemungkinan berniat baik juga, prihatin dengan nasib dan masalah kita.

Tetapi, sepatutnya dalam zaman yang semakin menuju ke arah ruang demokrasi yang semakin melebar kini, soalan ini sudah kuno lagi purba dan sepatutnya tidak ditanyakan lagi soalan-soalan sebegini.

Apa yang penting sekarang ialah sikap kita untuk membantu keluarga pejuang kebenaran yang teraniaya.

Atau kalau tidak mahu menolong, kita boleh menolong dengan cara menutup lidah daripada terus menyakiti hati dan perasaan manusia yang sedang berjuang itu. Dan, kita boleh menolong dengan cara tidak menyakiti hati dan perasaan ahli keluarga mereka.

Kalau kita boleh beri bantuan, bantulah keluarga kita yang menderita. Beri barang basah agar dapur mereka berasap. Tolong keluarkan sedikit belanja agar anak-anak mereka itu dapat sambung belajar di IPT. Itu saja. Jangan keluarkan lagi soalan yang melemahkan fikiran.

Tidak perlu ditanya lagi soalan itu kepada seorang 'penjenayah' yang mahu melawan kezaliman pemerintah.

Kisah melawan kezaliman dalam al-Qur'an

Al-Qur'an tidak pernah sunyi merakam kisah para nabi, orang-orang soleh terdahulu dalam melawan kezaliman pemerintah.

Al-Qur'an tak pernah mengasuh kita agar mengambil sikap kompromi dengan pemerintahan yang zalim. Kalau kita punya kekuatan, maka lawanlah sehingga tumbang pemerintahan tersebut.

Tetapi, jikalau kita tidak mampu melawan pemerintahan zalim itu kerana kita ada kelemahan, maka tiada pula al-Qur'an menyuruh kita bergabung dan menyerah kalah kepada pemerintahan tersebut.

Tuhan menyebutkan pelbagai kisah berhubung kaedah melawan jika musuh yang zalim itu ternyata jauh lebih kuat daripada kita. Iaitu, kita perlu melarikan diri, jangan sampai ditahan musuh.

Kata-kata, "If you cannot beat them, then join them.." (kalau anda tak boleh melawan mereka, maka bergabunglah dengan mereka.. atau serang mereka daripada dalam dengan menjadi sebahagian daripada mereka) adalah kata-kata yang tiada asasnya dalam agama kita.

Jika demikian, bagaimanakah caranya melawan pemerintahan yang zalim itu jika telah lumpuh segala kekuatan kita?

Maka, jawapannya ialah, dengan cara melarikan diri, jangan sampai kita ditangkap jentera penguasa yang akhirnya menyebabkan kita bergabung dengan kezaliman penguasa setelah dibasuh fikiran dengan tawaran-tawaran yang mengiurkan - harta, pangkat dan perempuan.

Dalam perjuangan, masa bukanlah ukuran

"Sampai bila nak melawan?" seorang rakan bertanya, seolah-olah memang ada penamatnya perjuangan ini. Jawapan yang nilainya agak sastrawi; 'Sehingga bertemu dua hal, iaitu sama ada syahid atau menang."

Kembali kepada isu ISA ini, antara yang paling lama merengkok dalam penjara ialah Said Zahari, 17 tahun lamanya.

Maka, seorang rakan bertanya, "Lagi rugi dan tak kasihankah dia terhadap keluarganya?"

Soalan ini sepatutnya ditanyakan kepada kerajaan, polis yang menahan orang yang tak bersalah itu. Dan, tidak sepatutnya kita bertanyakan soalan ini kepada tahanan ISA.

Ada yang sampai isteri mereka menuntut fasakh, bercerai-berai dalam keluarga, meninggal di dalam tahanan seperti Dr Burhanuddin al-Hulaimy. Dan, bukan mereka yang bersalah, sebaliknya tuduhan ke atas mereka telah direka-reka dan mereka enggan mengaku ke atas tuduhan yang direka-reka itu.

Oleh kerana insan seperti Said Zahari enggan mengaku suatu perkara yang tidak dilakukannya, maka tempoh tahanannya dilanjutkan terus selama dua tahun sehinggalah lengkap 17 tahun beliau di dalam penjara tersebut.

Maka, masa bukan lagi persoalan penting. Yang penting, apakah kita mahu berlawan, mahu bergabung dengan kezaliman pemerintah setelah ditahan, dibasuh fikiran oleh ISA atau terus berlari daripada buruan penguasa yang zalim sehingga penguasa berasa tertekan? Ini saja pilihan yang ada.

Baca selanjutnya:-http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=021929&Itemid=91

Tiada ulasan: