"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: GMI sedang fikir, adakan satu lagi himpunan mansuh ISA!

Himpunan MANSUH ISA, 1 Ogos lalu disifatkan sebagai satu kejayaan besar bagi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) mengumpul rakyat berbilang kaum bertujuan menyatakan bantahan terhadap akta itu. Himpunan itu dikatakan gagal apabila 'Deklarasi Rakyat' tidak dapat diserahkan ke Istana Negara. Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh ternyata kecewa dengan tindakan polis yang menyekat kemaraan mereka ke Istana. Ikuti temubual ringkas, ANIS NAZRI bersama beliau ketika menjawab pelbagai polemik yang timbul ekoran perhimpunan yang dikatakan haram itu.

Perhimpunan anti-ISA, 1 Ogos lalu mencetuskan kemarahan ramai pihak, termasuk para peniaga, pengguna jalan raya dan sebagainya. Bagaimana saudara jelaskan perkara ini?

SYED IBRAHIM SYED NOH: Saya percaya perkara tersebut tidak akan berlaku jika pihak polis memberikan kerjasama untuk membenarkan rakyat berhimpun dan berarak dengan aman. Kebanyakan kerosakan berlaku kerana halangan-halangan daripada polis yang menutup jalan-jalan utama.
Jika kami dan rakyat diberi laluan dengan baik dan aman, kita fikir perhimpunan dan penyerahan memorandum ke Istana Negara boleh diselesaikan dalam masa satu atau dua jam sahaja. Apa yang berlaku ini melihatkan sikap polis dalam menangani perhimpunan ini. Mereka sepatutnya faham dengan apa yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia yang membenarkan rakyat berhimpun menyatakan suara mereka.

Tetapi isunya menjejaskan banyak pihak?

Kita tidak langsung berniat untuk menjejaskan perniagaan sesiapa. Bagi kami, benda ini boleh dielakkan jika polis memberikan kerjasama dengan baik. Jika sambutan Maulidur Rasul, Le Tour De Langkawi, polis boleh tutup jalan dengan kawalan yang baik, perkara yang sama boleh dilakukan untuk himpunan anti-ISA tempohari.
Kita tidak membuat sebarang rusuhan. Tiada siapa di kalangan yang ditahan pada hari tersebut dikenalpasti membawa sebarang senjata merbahaya.

Himpunan ini juga dikatakan gagal apabila Delegasi Rakyat dan pemimpin Pakatan Rakyat tidak muncul-muncul di Istana Negara untuk menyerahkan memorandum, biarpun dianggarkan lebih 50 000 menyertai himpunan tersebut. Adakah saudara kecewa dengan 'kegagalan' tersebut?

Jika diambil kira halangan dan sekatan polis serta langkah pencegahan mereka terhadap himpunan ini, saya lihat ia sebagai satu kejayaan apabila rakyat tetap turun untuk menyatakan sokongan tersebut. Walaupun objektif untuk menghantar deklarasi itu tidak berjaya, tetapi bagi kami ia tetap berjaya mengumpulkan rakyat yang sedar tentang kezaliman ISA.
Bagi GMI, penglibatan ramai pihak dari seluruh lapisan masyarakat tidak mengira kaum dan peringkat usia adalah satu kejayaan besar kepada rakyat dan GMI bagi menyampaikan mesej kepada kerajaan betapa rakyat mahu ISA dimansuhkan.
Dalam perhimpunan ini, kita dapat melihat, rakyat tanpa sebarang imbuhan turun secara sukarela untuk menyatakan bantahan mereka, biarpun disembur air kimia dan gas pemedih mata. Rakyat semakin sedar ISA ini satu isu besar dan perlu menyampaikan isyarat kepada kerajaan.
Saya fikir, jika Umno dibayar upah sekalipun untuk menyertai apa-apa himpunan, belum tentu dapat mengumpul sebanyak ini. Sedangkan GMI, dalam keadaan kurang berkemampuan dari segala segi, berjaya mendapatkan sokongan tidak berbelah bahagi daripada rakyat, termasuk dari luar Kuala Lumpur. Kita tidak rasa kecewa dengan apa yang berlaku. Apa yang dikesalkan tindakan polis yang tidak memberikan kerjasama kepada kita.

Kegagalan ke Istana Negara itu mungkin menimbulkan rasa tidak puashati rakyat secara keseluruhannya. Mungkinkah GMI merancang untuk mengadakan satu lagi himpunan bagi menjayakan objektif untuk menyampaikan deklarasi tersebut?

Dalam hal ini kita akan mengadakan 'post-mortem' dalam tempoh terdekat untuk membincangkan apa yang boleh dilakukan bagi menyampaikan deklarasi rakyat kepada Yang DiPertuan Agong.
Keputusan sebelum ini kita akan menghantarnya dalam tempoh terdekat. Mungkin menggunakan pendekatan lain, atau menganjurkan satu lagi himpunan lain. Itu akan dibincangkan.
Kita sedang menunggu pandangan rakyat, termasuk mereka yang ditahan baru-baru ini berhubung rancangan seterusnya. Jika dilihat 'trend' sekarang, ramai yang inginkan satu lagi himpunan.

GMI akan adakan satu lagi himpunan serupa?

'Feedback' yang diterima daripada mereka yang ditahan pula sangat baik apabila mereka menyatakan persediaan untuk turun sekali lagi ke jalan raya jika GMI merancang untuk mengadakan himpunan lagi.
Perkara tersebut akan dibincangkan dalam mesyuarat akan datang. Walaupun tahu dalam keadaan sekarang GMI akan dikenakan sebarang tindakan, bagi saya itulah harga yang perlu dibayar untuk perjuangan ini.

Perhimpunan kali ini paling teruk apabila jumlah penangkapan yang begitu tinggi, 589 orang. Pada pandangan saudara, apakah faktor itu menyebabkan perarakan ke Istana Negara tersekat?

Saya rasa itu memang bukan strategi baru polis, tetapi kali ini lebih teratur proses sekatan mereka. Ada di antara mereka yang ditahan di Masjid Negara seawal jam 10 pagi. Malah ada yang ditahan jam 3 pagi ketika dalam perjalanan ke Kuala Lumpur.
Ini satu taktik baru bagi polis untuk menahan sesiapa sahaja yang mereka syaki mempunyai niat untuk menyertai perhimpunan tersebut. Tapi bagi saya, ia jelas melanggar hak asasi manusia.

Tidak bolehkah berjalan-jalan dengan memakai baju hitam? Baju merah?
Itu adalah satu pencabulan hak apabila bertindak menahan hanya kerana menyangka mereka ada niat untuk menyertai himpunan tersebut.

Perdana Menteri, Najib Tun Razak menyatakan kesediaan untuk memberikan ruang untuk berhimpun menyatakan pendirian, tetapi di tempat-tempat separti stadium. Adakah GMI bersetuju dan bercadang untuk menerima 'pelawaan' tersebut?

Ini bukan cadangan baru. Pengalaman dulu ketika kita adakan himpunan di Bukit Jalil, kita ada memohon permit tapi ditolak. Permohonan permit akan ditolak dengan syarat-syarat lain yang menyusul untuk menghalang kita berhimpun.
Kita sudah ada pengalaman tersebut. Bagi saya soal lokaliti, soal kedua, ketiga atau bukan soalnya. Ia satu sikap yang jelas meremehkan rakyat Malaysia yang berhasrat menyatakan pendirian mereka berkenaan sesuatu perkara.

GMI sudah beri jaminan, himpunan ini aman. Tidak timbul soal stadium atau mana-mana temnpat?

Kita sudah memberi jaminan bahawa himpunan kita aman, dan didapati mereka yang ditahan sudah dikenalpasti tidak membawa sebarang senjata untuk menyertai himpunan tersebut.
Kita turun dengan tubuh badan, kaki, tangan dan mulut untuk menyatakan bantahan.
Persoalannya bagaimana pihak polis menangani dan mengawal situasi tersebut. Saya yakin, jika polis berkerjasama dengan baik tiada sebarang kekecohan berlaku.

-detikdaily.net-

Tiada ulasan: