"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS perlu tegas dalam bab berkenaan Islam

Oleh Roslan SMS Corner

Dalam akhbar The Star hari ini YAB Dato’ Menteri Besar Selangor ketika menyampaikan sidang akhbar selepas mesyuarat EXCO di Shah Alam berkata (mengenai isu arak di Selangor):

“Once we solve the issue it will become a non-issue.”

Isunya adalah memperkenalkan garispanduan terhadap penjualan arak di Selangor.

PAS Selangor dalam tuntutannya mendesak YAB MB agar menyegerakan garispanduan ini dan yang pentingnya kerana arak ini bagi umat Islam adalah haram maka sekurang-kurangnya bagi kawasan-kawasan yang majoriti penduduknya adalah Islam arak ini perlu diharamkan dari dijual kepada orang awam atas semangat Enakmen Jenayah Syariah Selangor.

Jika ini selesai memang yang lain-lain non issue, tuntutan agar YB Ronnie ditukarkan portfolionya juga non issue, kerana bagi PAS tiada kompromi dalam isu prinsip. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat Ustaz Dato’ Harun Taib dalam akhbar Sinar Harian hari ini bahawa PAS akan tetap mempertahankan prinsip Islam dalam sebarang isu yang melibatkan kepentingan agama.

Segala-gala yang berlaku, umpamnya tindakan MBSA merampas arak di 7eleven di Seksyen 8 Shah Alam, tindakan YB Ronnie Liu memanggil Pengarah Penguatkuasa MBSA dan mengarahkannya mengembalikan arak-arak yang dirampas (walaupun 7eleven itu dalam kawasan majority Islam) dan lain-lain rentetan dari itu kerana tiada garis panduan. Kerana Enakmen Jenayah Syariah yang telah sedia ada sejak zaman Mat Taib jadi MB tidak mampu dikuatkuasa oleh pihak PBT.

Semoga YAB Dato’ MB diberikan kekuatan oleh Allah swt untuk terbit dengan sesuatu yang tidak menjejaskan prinsip dan pegangan umat Islam.

PAS Selangor tidak ada masalah dengan rakan-rakan lain dalam Pakatan Rakyat. Malah isu arak ini pun telah lama dibincangkan diperingkat PR Selangor. Perkembangan yang berlaku bukan petanda yang PAS mahu keluar dari Pakatan sebagaimana yang berlaku di Kedah tetapi PAS mahu berterus-terang dan menyatakan pendiriannya selaku gerakan dan parti Islam yang memikul agenda Islam.

PAS mahu membuktikan apabila ia hadir dalam kerajaan dalam hal-hal berhubung Islam ia jauh lebih baik dan tegas berbanding Umno sebelum ini.

Sama-sama kita ikuti pengumuman MB esok.

http://n32.blogspot.com/

Tiada ulasan: