"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tempoh Cubaan Sebulan Larangan Arak 17 Pasaranya di Shah Alam

Kerajaan negeri Selangor akan mengadakan tempoh percubaan selama sebulan bagi melarang penjualan arak di 17 pasaraya dan kedai serbaneka sekitar Shah Alam.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, semua pasaraya dan kedai serbaneka yang berada di kawasan majoriti penduduknya Islam, akan diberikan keutamaan terhadap larangan tersebut.

Menurutnya, pihak kerajaan negeri telahpun mendapat kerjasama daripada pemilik-pemilik kedai bagi melaksanakan larangan ini dan setiap pengedar arak di negeri ini perlu melaksanakan sistem kawalan sendiri untuk menjual arak.

“kerajaan negeri berpendapat lebih baik kita gunakan konsep self regulation, penjual faham kehendak penguna di shah alam ini supaya tidak ada penjualan minuman keras kepada mereka yang tidak sepatutnya membeli, kita memberi masa sebulan kepada 7-11,KK, dan kedai serbanika lain mengamalkan self regulation,” katanya.

Tan Sri Khalid berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor di Shah Alam, pagi tadi.

Menurut beliau, Selangor tidak akan mengharamkan terus penjualan arak kerana mekanisme tersebut hanya akan dilaksanakan di kawasan majoriti penduduk beragama Islam.

“jika kita membuat satu kita mengambil kira beberapa pihak, satu pihak membeli, pihak menjual, masyarakat penjualnya, state of Selangor is bisnes friendly state very concern the sosial problem of the state so we have to balencing, lebih cepat dia menyelesaikan masalah,” jelasnya

Sementara itu, Datuk Bandar Shah Alam, Mazalan Md Noor yang ditemui berkata, sebanyak 17 pasaraya dan kedai serbaneka yang terletak di Seksyen Satu hingga Seksyen 24, Shah Alam akan terlibat dalam larangan tempoh percubaan itu.

“Kita akan mengikut apa saja keputusan MB, kita akan tengok sebulan macam mana dan akan bekerjasama dengan pengusaha tersebut untuk menyelesaikan perkara ini dalam masa penumpuan kita di peringkat awal kita laksanakan sebulan sekyen 1-24 dahulu,” katanya.

Isu penjualan minuman keras di Selangor ditimbulkan Selasa oleh Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali yang menggesa kerajaan melarang jualan alkohol di semua kawasan majoriti Islam.

Gesaan itu dibuat dalam satu sidang media, selepas tindakan pegawai penguatkuasa MBSA merampas minuman keras di sebuah kedai di Seksyen 8, Shah Alam, 20 Julai lalu, dibantah individu tertentu.

Dr Hassan menegaskan, PAS bertanggungjawab menangani isu ini sebagai melaksanakan amanah rakyat, khususnya penduduk beragama islam selepas pakatan rakyat mentadbir negeri Selangor, Mac tahun lalu
-tvantara.com-

Tiada ulasan: