"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bersih: Bekas Ahli Parlimen PAS patut didakwa di mahkamah

FMT Reporters

PETALING JAYA: Bekas Ahli Parlimen Ahmad Amzad Hashim dari PAS patut didakwa di mahkamah selepas kemenangannya di Kuala Terengganu terbatal selepas terbukti wujudnya unsur rasuah ketika kempen PRU15, menurut pemerhati pilihan raya, Bersih.

Pengerusi Thomas Fann berkata keputusan mahkamah membatalkan kemenangan Ahmad pada PRU 2022 menunjukkan rasuah berlaku.

“Bagaimanapun, calon tersebut tidak dikenakan tuduhan melakukan kesalahan pilihan raya, bermakna jika dia berhasrat bertanding, beliau boleh berbuat demikian.

“Di mana keadilan? Bagi saya dia patut dituduh kerana sudah terbukti,” katanya menurut New Straits Times.

Pada 27 Jun, Mahkamah Pilihan Raya Terengganu membatalkan kemenangan Ahmad di Parlimen Kuala Terengganu susulan wujud unsur rasuah.

Ahmad menang dengan majoriti 40,907 undi menumpaskan Zubir Embong dari Barisan Nasional pada November 2022, untuk kali kedua selepas pertama kali menang pada 2018. Kerusi itu dikuasai PAS sejak 2013.

Awal hari ini, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan berkata parti tidak akan merayu keputusan mahkamah dan bersedia berdepan PRK. Katanya, berkemungkinan Ahmad akan dicalon semula mengambil kira beliau masih dibenarkan mempertahankan kerusi berkenaan.

Tiada ulasan: