"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PH Selangor beri Umno semua kerusi ditandingi Bersatu pada 2018

Shahrul Shahabudin

PETALING JAYA: Semua kerusi DUN ditandingi Bersatu di Selangor pada PRU14 akan diperuntukkan kepada Umno, kata Pengerusi Pakatan Harapan (PH) negeri, Amirudin Shari.

Katanya, PH juga akan memberi laluan kepada Umno di “satu atau dua” kerusi dimenanginya pada 2018 atas semangat perpaduan.

“PH akan bertanding lebih 40 kerusi,” katanya pada program The Breakfast Grille BFM pagi tadi.

Pada PRU 2018, Bersatu yang ketika itu merupakan komponen PH, bertanding tujuh kerusi DUN di Selangor dan memenangi empat kerusi. Sebanyak 56 kerusi dipertandingkan pada PRN Selangor.

Amirudin menolak khabar angin PN akan mencalonkan bekas pemimpin Umno negeri dalam PRN kerana gabungan pembangkang itu hanya akan kitar semula pemimpin lama, bukannya menetapkan hala tuju baharu untuk Selangor.

Beliau menyuarakan keyakinan terhadap PH dan Barisan Nasional (BN) mampu memenangi lebih 40 kerusi di Selangor, tetapi memberi amaran supaya mereka tidak leka dalam berkempen.

Menteri besar Selangor itu juga menepis kritikan rakan sejawatannya dari Kedah, Sanusi Nor terhadap kerajaan negeri PH, dengan mengatakan wakil PAS itu pada dasarnya mengkritik rakan sekerja PN, Azmin Ali.

Sanusi mendakwa pembangunan di Selangor bukan disebabkan dasar kerajaan negeri PH, tetapi ia bernasib baik kerana terletak berdekatan ibu negara, Kuala Lumpur.

PH menerajui Selangor sejak pertama kali memenangi negeri itu dalam PRU12 pada 2008. Negeri itu menyaksikan tiga menteri besar berbeza sepanjang tempoh itu – Allahyarham Abdul Khalid Ibrahim, Azmin dan Amirudin.

Tiada ulasan: